Aage Remfeldt, 4.9.1889-29.11.1983, fotograf. Efter på Teknologisk institut at have suppleret sin fotografiske uddannelse hjemmefra med at høre kemikeren Chr. Winther og den klassiske arkæolog Frederik Poulsen tog Aage Remfeldt som reflektant på annonce om en medhjælper 4.3.1910 til Oslo hvor han arbejdede knapt et år. Fra København kom han via Stockholm 1911 atter til Oslo og etablerede sig der. Februar 1913 tog han til USA og Canada og vendte april 1914 tilbage til Oslo. August 1919 deltog Aage Remfeldt i Stockholm i et kursus holdt af Karl Schenker fra Berlin. Han erhvervede 1922 norsk statsborgerskab og har beholdt det siden. Januar 1923 tog han via London tre måneder til New York og besøgte Clarence H. Whites fotoskole samt aflagde visit hos Stieglitz. 1936, da hans forældre havde guldbryllup, vendte han tilbage til Danmark og slog sig for resten af livet ned i Havdrup.

På sine rejser opsøgte Aage Remfeldt kolleger og studerede især deres atelierbelysning. Iagttagelser 1914 i Montreal fik ham til at indrette sit eget atelier på Drammensveien med kun elektrisk belysning. Lysmåling var dengang så upræcis at det var svært at få nøjagtigt den ønskede belysning med skiftende dagslys og flytbare elektriske lamper. I stedet arbejdede Aage Remfeldt med en bagfra af fire tusindlyslamper belyst, seks kvadratmeter stor, hvid skærm der gav et jævnt fordelt, konstant lys som han oftest brugte frontalt ved optagelse af kvinder og børn, men, i en vinkel, på 45° for mændenes vedkommende. En interessant analyse af to af sine kendteste portrætter My Son og Professor, Dr. Michelet, giver Aage Remfeldt i Dansk fotografisk tidsskrift 1948, med yderligere bemærkninger om bl.a. lyssætningens højde og om at det vigtigste ved personen bør være skarpest gengivet samt en sluttelig understregning af, at man ikke skal skabe portrætter over en konstruktion, men altid i det godt skabte kan finde konstruktionens love.

Aage Remfeldt deltog fra 1919 i internationale udstillinger, havde sin første separatudstilling januar 1923 i Camera Club, New York og viste marts-april 1931 efter indbydelse 62 af sine portrætter i National Museum's Arts and Industries bygning i Washington D.C. De havde da først været vist i Oslo og udstilledes bagefter i Buffalo, Chicago, London og Paris samt 1935 i Kunstindustrimuseet i København. De følgende år deltog Aage Remfeldt med enkelte billeder i fotoudstillinger over det meste af Europa samt USA og Japan, bl.a. med et dobbeltportræt af sin far og søster og enkeltportrætter af Sigrid Undset, Edith Heiberg og Herdis Jacobsen. Afandre optagelser kan nævnes Jenny Hasselquist, Lillebil Ibsen, Herman Wildenvey, Georg Brandes og Knut Hamsun.

1935 stiftede Aage Remfeldt Foreningen for kunstfotografi, omdøbt ca. 1950 til Foreningen for billedmæssig fotografi i Danmark og 1958 til Foreningen for fotografisk kunst i Danmark. Den afholdt september 1946 på Charlottenborg Den første internationale udstilling af billedmæssig fotografi i Danmark som indtil nu er efterfulgt af yderligere nitten hvoraf den i august 1964 bestod af billeder Aage Remfeldt selv ejede. Disse ca. 300 fotografier med nogle få udskiftninger erhvervedes 1975 af Nordjyllands kunstmuseum i Ålborg. Samme år udstillede Aage Remfeldt på Solrød rådhus 40 portrætter fra sine 40 år i Havdrup. De indgår i den samling på ca. 100 indrammede fotografier han har testamenteret Køge Bugt kunstforening.

Som idrætsmand udsendte Aage Remfeldt 1935 i Norge en pjece om gangsport. 1936 udgav han Portretter og billedmessig fotografi. Fra 25 år i Norge, og som fotograf bidrog han med billeder og tekst til bl.a. Dansk fotografisk tidsskrift, Foto og Nordisk tidskrift for fotografi samt Morgenbladet og andre aviser.

Familie

Aage Remfeldt blev født i København, død i Havdrup, begravet samme sted. Forældre: snedkersvend, senere fotograf Lars Rasmussen (1860–1938) og Ane Kirstine Christensen (1860–1944). Navneforandring til Remfeldt 1918. Gift 1920 i Oslo med Petra Lovise Hansen Hage, født 17.4.1896 i Bergen. Ægteskabet opløst.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Åke Sidwall og L. Wigh: Bäckströms bilder, Sth. 1980. Børge Askholm i Kreativ fotografi II, 1981 38–41.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig