Antonio Como, levede i Kbh. 1755-63, italiensk balletmester. Sammen med sin kone kom C. 1755 til Kbh. med Pietro Mingottis italienske operaselskab og optrådte fra nov. s.å. på Den danske skueplads hvortil han fra 1.10.1756 blev engageret som balletmester, solodanser, lærer og balletforfatter, den tidligste indehaver af disse stillinger. C. komponerede balletter med emner fra antikken, fremmede folkeslag, fra håndværker- og bondemiljø og lokaliserede sujetter som "Det norske Bondebryllup" og "Amagerne". Han arrangerede også danse og optog i operaer og komedier og iscenesatte pantomimiske harlekinader, mens Mad. C. var en dygtig og dristig danserinde med en stærk sangstemme, hvis toner hun lod lyde i arier. Ægteparret indskrev sig i byens chronique scandaleuse, hun ved sit åbenlyse forhold til tidens berygtede teaterdirektør og viceborgmester, tidligere kgl. lakaj Christian Fædder, en forbindelse der 1761 skaffede hendes mand stillingen som hofdansemester, han ved sin tyranniske adfærd over for de elever hvis uddannelse var ham betroet. To af disse, det senere ægtepar Bach, vakte i så høj grad Madame C.s skinsyge at hun fik sin elsker til at afskedige dem, men da offentlighedens sympati var på deres side, måtte direktionen efter nogle optøjer i teatret ansætte dem igen. Snart efter Fædders fald som direktør sluttede ægteparret C.s urobringende virksomhed på det danske teater (9.3.1763). I 1770erne nævnes C. blandt "principal dancers" på King's Theatre, Hay Market i London.

Familie

gift danseren Anna Geringhelli.

Bibliografi

Th. Overskou: Den danske skueplads II, 1856. J. Davidsen: Fra vore fædres tid, 1884 109-15. Sv. Kragh-Jacobsen og Torben Krogh: Den kgl. danske ballet, 1952 38-46.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig