Balthasar Denner, 15.11.1685-14.4.1749, portrætmaler. Født i Hamburg, død i Rostock, begravet sst. D. hvis familie snart boede i Hamburg, snart i Altona lærte at male i sidstnævnte by hos hollænderen Franz v. Amama. 1698-1701 videreførtes studierne i Danzig og 1707 i Berlin. Med Hamburg-Altona som centrum blev han en meget anvendt portrætmaler ved en række tyske hoffer, og arbejdede allerede 1709 for det gottorpske hof. 1712 malede han i Altona Frederik IV. Året efter og atter 1717 udførtes portrætter af kongen i Husum. Forbindelsen til det danske hof uddybedes under D.s ophold i Kbh. 1717-19. Fra denne periode stammer bl. a. portrættet af Tordenskjold (1719, Fr.borg). 1720 arbejdede han for hofferne i Wolfenbüttel og Hannover hvorefter han med enkelte afbrydelser opholdt sig i England 1721-28. Efter at være vendt tilbage til Altona malede han 1734 Christian VI og 1736 prinsesse Charlotte Amalie. 1736-39 slog han sig ned i Amsterdam, men vendte 1740 tilbage til Hamburg. I sine sidste år arbejdede D. især for de mecklenburgske hoffer. En opfordring om at komme til St. Petersborg 1742 for at male kejserinde Elisabeth I afslog han dog. Karakteristisk for D.s værker er en glat malerisk behandling med "fordrevne" penselstrøg og en minutiøst sirlig, næsten pedantisk gennemarbejdning af detaljerne. I en række af portrætterne har han dog kun udført hovederne selv mens andre tilføjede kroppen hvilket medvirker til at forklare den ofte iøjnefaldende usikre gengivelse af figurernes proportioner og bevægelse. Som en af de første uden for England dyrkede D. "the conversation piece", gruppeportrætter hvor personerne er forenet i uformelt, selskabeligt samvær. Som en modsætning til portrætter som disse udførte D. en række yderst naturalistiske billeder af gamle mænd og koner med deres rynker, vorter, rindende øjne og hårtjavser. Eksempler på disse "Porendenner" der i høj grad medvirkede til at skabe hans berømmelse findes i en række europæiske museer (bl.a. Kunsthalle, Hamburg, Kunsthistorisches Museum, Wien). D. er her i landet repræsenteret på St. mus., Fr.borg, Rosenborg, Pederstrup, Gavnø, Brahetrolleborg og GI. Estrup. D. malede også miniaturer og stilleben såvel som frugt- og blomsterbilleder, bistået af sine børn, især datteren Maria. Sønnen Jacob D. (ca. 1720-ca. 1750) der bl. a. har efterladt et portræt af faderen sammen med familien stod ham ligeledes bi i hans arbejde; datteren Catharina D. (ca. 1723-44) var miniaturemaler.

Familie

Forældre: blåfarver og mennonitterpræst Jakob D. (1659-1746) og Katharina de Wiebe. Gift 1712 med Esther Winther.

Ikonografi

Selvportr. på mal. af det gottorpske hof, 1712 (Eutin). Selvportr. malet 1719 (St. mus.), en række andre selvportr. (Nasjonalgalleriet, Oslo; glyptoteket; Gavnø). Selvportr. med familien ca. 1730 (St. mus.). Medalje af J. H. Koch, 1739. Stik af J. Houbraken efter tegn. af A. Schouman, stik af Fiquet og litografi af Franck.

Bibliografi

Jan van Goo): De nieuwe schouburg der nederlantsche kunstschilders II, Haag 1751 62-82 Alfr. Lichtwark: Das Bildnis in Hamburg I, Hamburg 1898 132-49. Karl Madsen i Kunstmuseets årsskr. II, 1915 117-23. Hans Konrad Rothel: Bürgerliche Kulturund Bildnismalerei in Hamburg, Hamburg, 1938. Horst Gerson: Ausbreitung und Nachwirkung der holl. Malerei, Haarlem 1942 300. Hamburger Kunsthalle: Zwei Hamburger Maler. B. D. Franz W. Tamra, Hamburg 1969. V. Thorlacius-Ussing: Reventlowmuseet, Pederstrup, 197147-51.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig