Bernhard Christensen, Bernhard Anders Christensen, 9.3.1906-20.3.2004, organist, komponist. Bernhard Christensen blev student 1925 (Skt. Jørgens gymnasium), studerede musikvidenskab ved Københavns universitet 1926-29, tog organisteksamen ved konservatoriet 1929 og var subkantor ved Christiansborg slotskirke 1929-45, derefter organist ved Vangede kirke 1945-76. Studiet af rytmisk musik, dels den eksotiske polyrytmik og dels jazzen, præger hans arbejder fra første færd, i koncertværker fra 1930 som violinsonaten og koncerter for fløjte og for piano med strygeorkester, og under pseudonymet Leonard musik til PH-revyer 1930-32, Otto Gelsteds og Poul Henningsens Kvindernes Oprør, 1931 (Lysistrate). Desuden virkede han som komponist og arrangør for flere jazzorkestre, bl.a. Erik Tuxens, og som leder af egne vokalensembler ("De fem Synkoper", "Kordt Sisters").

I forbindelse med tidens interesse for brugsmusik og folkemusikalsk opdragelse må ses hans betydningsfulde pædagogiske virksomhed, baseret på ideen om jazzen som en nutidig rytmisk og improviserende folkemusik. Den begyndte med de såkaldte jazzoratorier, tribunespil for kor, soli og orkester beregnet for amatører: De 24 Timer, 1932, Trompetkvadet, 1934 (i samarbejde med Herman D. Koppel), Skolen paa Ho'det, 1935, Livet er en Drøm, 1936, Henry, 1952, Prinsessen der ikke kunne le, 1956 (alle med Sven Møller Kristensen som tekstforfatter). Han arbejdede siden som lærer, fortrinsvis med henblik på børn, bl.a. på kursus for småbørnspædagoger, 1946-55 og på en lilleskole, 1950-76, jfr. talrige børnesange, sanglege, og børnebøgerne Mette Syng-Sang og De syv porte (tekst: Sven Møller Kristensen). Hans metode er fremstillet i Arbejdsbog til musikundervisning I-IV, 1970-75. Samarbejdet med Poul Henningsen fortsatte i flere revyer, som Op og ned med Jeppe. 1937 og Kom frit frem, 1948, og særlig må nævnes musikken til PHs Danmarksfilm, 1935, et hovedværk i dansk jazz, dirigeret og indspillet af Christensen med udsøgte danske musikere. Også til andre film skrev han musik, fx Kjeld Abells Regnen holdt op, 1942. Større arbejder for scenen er balletterne Enken i Spejlet, 1934 (Kjeld Abell, koreografi Børge Ralov) og Den evige Trio, 1943 (libretto og koreografi Børge Ralov), begge på Det kgl. teater.

Af koncertværker kan nævnes koncert for basun, 1943, koncert for piano, 1945, og Concertante Suite for symfoniorkester, 1957, koncert for piano og strygeorkester, 1992 og koncert for trombone og symfoniorkester, 1995. Af værker for orgel: Glæden hun er født idag, 1932, Fantasi for orgel, 1956 (udg. 1959), Krk. 1962, Toccata (over tema af H. Schütz), 1968 og Bryllups-rondo for orgel, 1991. I 1983 udgav han bogen Mit motiv: musikpædagogik bygget på rytme og improvisation. Christensen har bl.a. modtaget PH-prisen 1967, Poul og Sylvia Schierbecks legat 1991 og Statens kunstfonds livsvarige ydelse.

Familie

Født i København, begravet på Hareskov kirkegård, fællesgrav. Forældre: typograf, senere faktor Bernhard Hans Christensen (1875-1949) og Olga Axeline Hansson (1880-1951). Gift 1. gang 3.1.1937 med pianist Grete Kordt, født 17.6.1913 i København, d. af manufakturhandler Niels Peter K. (1886-1962) og Adolphine Johanne Kirstine Hansen (1890-1964). Gift 2. gang 1959 i Hareskov (b.v.) med børnehavelærer Sigrid Kathrine Frandsen, født 24.7.1920 i Holeby (gift 1. gang 1940 med mekaniker Aage Rasmussen, født 1909), d. af tømrer Christian Frandsen (1876-1958) og Margrethe Tingstedt (1882-1937).

Ikonografi

Foto.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig