Cajus Gabriel Cibber, egtl. Kaj Gabriel, Kaj, ca. 1630-.1700, billedhugger. Født i Flensborg, død i London, begravet i den danske kirke sst. C, der endnu 1655 var i Helsingør, skal som ung være blevet sendt til Rom på Frederik IIIs bekostning. Fra Italien er han formentlig via Amsterdam kommet til England hvor han først arbejdede hos John Stone indtil han efter dennes død 1667 blev selvstændig. I sine senere år, fra 1693, var han "Sculptor in ordinary to the King". Til trods for at C. med sin anden hustru fik en betydelig medgift var han dog en så slet økonom at han 1670erne igennem gang på gang kom i gældsfængsel. - En del af C.s arbejder er gået til grunde, men adskillige kendes endnu. Fra 1667 til sin død modtog han en lang række bestillinger, både offentlige og private. Foruden nogle nu forsvundne statuer til the Royal Exchange kan af hans endnu bevarede og kendteste arbejder nævnes: relieffet på søjlen til minde om Londons brand 1666, tegnet af Christopher Wren, udf. 1673-75, gravmonumentet over Thorn. Sackvillei Withyham church, Sussex, 1677-78, to figurer på Bedlam hospitalet, nu i Guildhall Museum, 1680 (model til den ene figur i Berlin-Dahlem), en fontæne i Soho Square med Charles IIs statue, 1681, havefigurer til Belvoir Castle (Victoria and Albert Museum), fire statuer til Trinity College i Cambridge, 1681, forskellige arbejder i Chatsworth hvor C. arbejdede dec. 1687dec. 1690, bl.a. allegoriske figurer på altertavlen i kapellet, østfrontonen Herkules' triumf på Hampton Court, 1694-95 og endelig fra hans sidste år, 1698-1700 dekorative arbejder til St. Paul's Cathedral.

En særlig interesse fortjener dog C.s opførelse og udsmykning af den 1869 nedrevne danske kirke i London på Wellclose Square. Menigheden stiftedes 1692, og 1694 begyndte opførelsen af kirken med Woodstock, en elev af Wren, som arkitekt. Efter et par måneders forløb blev arbejdet dog overdraget til C. der på et i anledning af kirkens indvielse udført kobberstik betegnes som dens arkitekt. C. smykkede også kirken med billedhuggerarbejder, bl.a. en smukt komponeret gruppe over hovedindgangen forestillende en Caritas. Denne gruppe kom sammen med sidefigurerne Troen og Haabet 1908 til Ny Carlsberg glyptotek.

I det indre af kirken udførte C. et stort barokalter, skåret i træ, med figurer af Peter, Paulus, Moses og Johannes Døberen. - C.s værker vidner ikke alene om stor teknisk dygtighed, men også om en fortrolighed med den italienske renæssance- og barokkunst (Michelangelo, Giovanni Bologna, Pietro Tacca, Bernini). Også den flamske barok har været ham velkendt hvilket navnlig Sackville-monumentet viser. Indflydelsen fra Nederlandene var på dette tidspunkt stærk i England hvor bl.a. et medlem af billedhuggerfamilien Quellinus, nemlig Artus el. Arnold Quellinus III virkede og ligesom C. leverede skulpturarbejde til Royal Exchange.

Familie

Forældre: møbelsnedker i Flensborg, senere kgl. snedker på Fr.borg og Kronborg Claus Gabriel el. Gabrielsen (død 1654) og Margrethe Jørgensdatter (død tidligst 1655). Gift 2. gang 1670 i London med Jane Colley, født 1646, død 1697, d. af William C, Glaston, Rutland, og Jane Wirly.

Ikonografi

Mal. af M. Laroon. Stik af A. Bannerman.

Bibliografi

E. Beresford Chancellor: Lives of the British sculptors, London 1911 61-70. Harald Faber: C. G. C, Oxford 1926 (med værkfortegn.). A. Scott-Elliot i Burlington magazine IIC, London 1956 77-84. M. Whinney: Sculpture in Britain 1530-1830, Harmondsworth 1964 48-51.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig