Christian Horneman, 15.8.1765-7.3.1844, miniature- og pastelmaler. Født i Kbh. (Garn.), død sst. (Garn.), begravet sst. (Garn.). H. uddannedes fra 1780 ved kunstakademiet, vandt 1785 den mindre og 1786 den store sølvmedalje i modelskolen, hvorimod et forsøg på at vinde guldmedaljen n.å. ikke lykkedes. H. rejste 1787 udenlands, blev borte i seksten år og lagde sig efter miniaturemaleriet; selv om han ikke havde den fabelagtige sikkerhed på hånden som ganske særlig er nødvendig for en miniaturemaler, har han dog også på dette felt ydet fortræffelige arbejder. På rejsen oplevede han bl.a. revolutionens udbrud i Paris 1789, og han fik lejlighed til at portrættere enkelte af tidens betydeligste mænd, heriblandt Beethoven (1802, Beethovenmus., Bonn) og Haydn, mens mødet med andre er foreviget i hans stambog (kobberstiksamlingen). 1803 var han hjemme igen og udbad sig at blive medlem af akademiet. På de indsendte prover, minia- tureportræt af komponisten Gluck. et andet portræt og et studiehoved blev han agreeret og fik til opgave at male prins Christian Frederik og arkitekten Boye Magens. På disse arbejder, som en samtidig kalder "Miniaturemaleriets Triumf i Danmark", blev han 1805 medlem af akademiet. Forinden var han ved C. Høyers død 1804 blevet hofminiaturemaler og måtte, vistnok på kgl. befaling, om sommeren foretage en rejse til Stockholm. Lige til 1830 synes han at have været en virksom portrætmaler i miniature og måske endnu mere i pastel der blev det materiale i hvilket han udførte sine bedste arbejder. H. udførte tillige en række udmærkede litografier – undertiden på grundlag af egne pasteller – mest i 1820erne og hovedsagelig trykt i Hamburg. Siden hjemsøgtes han af modgang. Han udstillede vel flittigt lige til 1842, men det var ikke bestilte arbejder, og han solgte kun lidt eller intet. Hertil kom at han fra 1837 var blevet lam i fødderne. Akademiet, som allerede 1816 havde ladet ham få fribolig på Charlottenborg, søgte at hjælpe på hans sørgelige forfatning ved at eftergive ham nogle lån og tilstod ham fra 1840 en årlig understøttelse, men han levede dog nu i trykkede forhold til sin død. H. er repræsenteret med pasteller og miniaturer på Statens museum for kunst, Rosenborg, Kunstindustrimuseet, Kbh.s bymuseum, Thorvaldsens museum, Medicinskhist. museum, Fr.borg, Kronborg, Gisselfeld, GI. Estrup, Gaunø, Nationalmuseet i Stockholm.

Familie

Forældre: regimentskvartermester, senere toldinspektør, justitsråd Ole H. (1718–79, gift 2. gang 1770 med Bothilde Birgitte Riegels, 1752–92) og Ulrikke Antoinette Pauli (ca. 1738–69). Gift 17.12.1807 i Kbh. (Garn.) med Christiane (Christine) Juliane Frederikke (Josephine) Gianelli, født 6.8.1782 i Kbh. (Kat.), død 29.3.1816 sst. (Kat.), d. af gipser ved kunstakademiet Domenico Maria G. (ca. 1723–1801, gift 1. gang med Maria Barbra, ca. 1735–59) og Johanna Eisen (1743–1812).-Far til Emil H.

Udnævnelser

Tit. professor 1835.

Ikonografi

Selvportræt i min. 1798, min. 1815 (Rosenborg), pastel s.å. (Fr.borg) og tegn. 1833 (sst.). Tegn. af C. A. Jensen i H.s stambog (kobberstiksaml.).

Bibliografi

P. Krohn i Tidsskr. for kunstindustri, 1896 143. E. F. S. Lund: Danske malede portrætter IV, 1912. L. Bobé i Juleroser, 1921 (5 upag. sider). J. Sthyr: Dansk grafik 1800–1910, 1949 (fot. optr. 1970) 69–71. M. K. Nørregaard i Kulturminder ny r. IV, 1961 211–23. T. Holck Colding: Cornelius Høyer, 1961.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig