Eric Ingerslev, 1.8.1918-1.10.2003, civilingeniør. Født i London, Ealing sg., Middlesex. I.s far var ingeniør og medindehaver af firmaet Peter Lind & Co. Ltd. i London. Ved faderens død flyttede I. efter fire års skolegang i England med sin familie til Danmark hvor han blev student 1936 og cand.polyt. 1941. Kun afbrudt af aftjening af værnepligt var I. de næste seks år ansat ved Kampsax; de første år arbejdede han med havnekonstruktion her i landet, men blev 1944 sendt til Ungarn i forbindelse med firmaets havne- og brobyggeri ved floden Tisza, og fra slutningen af 1944 og de følgende år deltog hen i brobyggeri i Sverige. 1947 vendte 1. imidlertid tilbage til England idet han blev ansat hos J. L. Kier & Co. Ltd. i London for hvem han bl.a. også udførte forskelligt havne- og brobyggeri.

1955 startede I. sammen med en engelsk kompagnon sit eget entreprenørfirma Alderton Construction Co. Ltd., og i de følgende år var han også med i dannelsen af andre selskaber. I. var formand og medlem af direktionen for Alderton indtil 1962 da han som seniorpartner var med i oprettelsen af det rådgivende ingeniørfirma Ingerslev & Partner som han i dag er eneejer af. I. og hans virksomheder har udført en lang række betydelige arbejder. Nævnes kan konstruktionen af en lang vejhøjbro på hovedvejen til London lufthavn og en stor dampkraftstation ved Themsens munding. Uden for England tegnede I., og var senere med i det konsortium der byggede, Gladesville broen i Sydney, Australien. Broen er verdens længste betonbuebro. I første halvdel af 1960erne var 1. med til at genopbygge den trans-arabiske jernbane som Lawrence of Arabia ødelagde under første verdenskrig. Arbejdet indebar bl.a. reparation eller nybygning af ca. 2 000 broer på den ca. 800 km lange jernbane. Også her i landet har I. udført arbejder ligesom han på et tidligt tidspunkt i 1960erne fremkom med et projekt til en Storebæltsbro. Foruden som brobygger har I. i England også været banebrydende som ingeniør og entreprenør i samme person, som en der både projekterede og udførte arbejdet, noget engelske myndigheder havde vanskeligt ved at acceptere i 1950erne og 1960erne. – I. har skrevet en række artikler om betonbyggeri ligesom han har haft æreshverv inden for en række organisationer, bl.a. formand 1967–71 for Society of Danish Civil Engineers in Great Britain and Ireland, kasserer for den danske kirke i London siden 1954 og medlem af bestyrelsen for den danske klub i London 1973–79.

Familie

Forældre: civilingeniør, senere direktør Christian Frederik Aage I. (1889–1928) og Ellen Edith Alvilda Thisted (1891–1971, gift 2. gang med civilingeniør Olaf Valdemar Mørch, 1885–1963). Gift 13,6.1942 i Kbh. (Skt. Johannes) med børnehavelærer Esther Helweg-Larsen, født 29.11.1918 på Frbg., d. af redaktør, presseattaché, legationsråd Gunnar H.-L. (1887–1947, gift 2. gang med Vibeke Herløw-Müller, født 1899) og Hatla Johnsen (1898–1945).

Udnævnelser

R. 1971.

Bibliografi

Alvin B. C. Dahlgren i Ingeniørens ugebl., 1966 nr. 33 3. Politiken 16.10.1959. Berl. tid. 31.7.1978.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig