Erik Fischer, Erik Adolf Fischer, 8.10.1920-14.12.2011, museumsinspektør. Erik Fischer blev student 1938, og efter et kort medicinsk studium tog han fat på kunsthistorien og sluttede 1948 med en magisterkonferens. Samme år blev Erik Fischer inspektør ved den kgl. kobberstiksamling hvor han arbejdede indtil 1990, fra 1964 som overinspektør, kun afbrudt 1965-67, da han var formand for det billedkunstneriske udvalg under statens kunstfond. 1964 udnævntes han til overinspektør. I kobberstiksamlingen var Erik Fischer elev af Jørgen Sthyr hvis kunstopfattelse og systematik i det daglige samarbejde fik stor indflydelse på Erik Fischers videreuddannelse.

Erik Fischers kunsthistoriske interesser spændte gennem selvsyn og belæsthed over et bredt register fra ægyptisk og assyrisk skulptur, den klassiske oldtid til middelalder og nyere tid. Samtidens tegninger og grafik, såvel dansk som udenlandsk, var han fuldt fortrolig med. Igennem en årrække forestod han en række lødige og gennemarbejdede udstillinger i kobberstiksamlingen, dels på grundlag af samlingens egen bestand, dels ved betydelige lån fra tilsvarende samlinger i udlandet. Gennem indkøb, katalogarbejder og kollegiale kontakter placerede han kobberstiksamlingen i et internationalt plan. 1964-90 endvidere lektor i kunsthistorie ved Kbh.Universitet. Mellem 1971-76 var Erik Fischer præsident for International Advisory Committee of Keepers of Public Collections of Graphic Art og siden 1962 medlem af redaktionen for tidsskriftet Master Drawings. I ind- og udland beklædte Erik Fischer vigtige poster inden for kunstens verden. Han var jurymedlem ved to triennaler i Milano og 1958 og 1964 kommissær for dansk deltagelse i biennalen i Venezia. 1967 blev han medlem af folketingets kunstudvalg og året efter af repræsentantskabet for statens kunstfond. 1970-2002 sad Erik Fischer i bestyrelsen for dronning Margrethes og prins Henriks fond. Han blev medlem af Videnskabernes selskab 1977 og samme år æresmedlem af Germanisches Nationalmuseum i Nürnberg. 2000 blev han æresmedlem af Det kgl. akademi for de skønne kunstner.

Ved siden af sit museumsarbejde og sin forskning plejede Erik Fischer kunsthistorisk undervisning 1964-90 som lektor i kunsthistorie ved Kbh.s univ. Han var en udmærket pædagog og omfattede sit universitetsarbejde med de kunsthistoriske studerende med alvor og indlevelse. Endelig var Erik Fischer overordentlig musikkyndig og en stor elsker af naturen. Han var stiftende medlem af Fonden for træer og miljø 1974 og en passioneret havedyrker.

Erik Fischers litterære produktion er ikke omfangsrig, men vægtig. Han skrev bl.a. om moderne dansk grafik (1957), om franske illustratorer (1952), Povl Christensen (1961) og gav væsentlige bidrag til studiet af Melchior Lorck (1962) og om Albrecht Dürers kobberstik og raderinger (1971). Tidsskriftartikler i Bogvennen og Kunstmuseets Aarsskrift. Billedtekster, 1988 er et udvalg af hans artikler, samlet af Per Kirkeby. 2009 udkom de første fire bind i fembindsværket Melchior Lorck med bidrag af Erik Fischer samt kunsthistorikerne Mikael Bøgh Rasmussen og Ernst Jonas Bencard.

1973 modtog Erik Fischer Kleinprisen, 1983 Amalienborg-Medaljen, 1989 N. L. Høyen Medaljen og 2002 Amalienborg-Prisen. I 1990 tildeltes han den fornemme hædersbevisning ingenio et arti og året efter blev Erik Fischer dr.phil. h.c. ved Kbh.s Universitet.

Familie

Erik Fischer er født i København (Skt. Johannes).

F: major Adolf Moritz F. (1877-1946) og Ellen Emilie Henius (1894-1984). Registreret partnerskab 3.10.1994 med specialkonsulent Jesper Thorkildsen, født 28.9.1948.

Udnævnelser

R. 1968.

Ikonografi

Foto.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig