Georg Jacobsen, Johan Georg Christian Viggo Valdemar Jacobsen, 17.9.1887-14.2.1976, maler.

Georg Jacobsen forberedte sig først på en arkitektuddannelse ved at stå i murerlære i Vejle og uddanne sig på Teknisk skole i København. 1906 blev han optaget i kunstakademiets forberedelsesklasse, men næste år valgte han malerskolen i stedet for arkitekturskolen. Han blev på akademiet til udgangen af 1910 og havde bl.a. Viggo Johansen som lærer. Efter et besøg på et par måneder i Paris 1911 tog han fast ophold her 1919–24 og 1926–35. Et nært samarbejde med den mexicanske maler Diego Rivera 1919–20 og studiet af Paul Cézanne og kubismen prægede Georg Jacobsens kunst fra pariserårene. Hans billeder fra denne periode er enten kubistiske eller mere naturalistiske i billedsproget, knyttende sig til de realistiske retninger inden for malerkunsten som fremkom i 1920erne i både Frankrig og Tyskland (Neue Sachlichkeit). Rejser til Italien 1920 og 1934 og Spanien 1922 inspirerede Georg Jacobsen dels til at eksperimentere med teknik og forsøge sig med de primitive italieneres temperafarver, dels til malerier med monumentale figurmotiver. Han udarbejdede et proportionssystem, opbyggede sine billeder konstruktivt og holdt fast ved dette også i sine mere virkelighedstro skildringer.

Georg Jacobsen glemte ikke sin gamle interesse for arkitektur, han byggede nogle få huse i 20erne og 30erne bl.a. billedhuggeren Adam Fischers hus på Femvejen, Charlottenlund 1939. 1935 flyttede han til Oslo hvor han blev til 1940, fra 1936 i egenskab af ekstraordinær professor ved kunstakademiet dér. Som lærer kom han til at præge en række norske kunstnere der skulle tage sig af monumentale udsmykningsopgaver. Samtidig med sin professorgerning i Oslo udførte Georg Jacobsen en udsmykning i sommermånederne 1935–38 i Søndermarkens krematorium i København, en opgave der 1936 skaffede ham Eckersbergmedaljen. Han udførte fresker i trapperummet i Lyngby rådhus 1942–49 og i Rikshospitalet i Oslo 1955. 1951–53 malede han gruppeportrættet af Danmarks frihedsråd til museet på Frederiksborg slot, og 1967–69 udførte han sin sidste større opgave, udsmykningen i tempera af byrådssalen i Slagelse.

Georg Jacobsen foretog mange studierejser, var 1950 i Wien, 1955 på Sicilien, 1960 i Rom og 1971 og-72 i Sydfrankrig. Han har deltaget i talrige udstillinger hvoraf kun de vigtigste skal nævnes: Kunstnernes Efterårsudstilling, Charlottenborg, Salon d'Automne 1920–29 og Salon des Tuileries 1928–34, begge i Paris, Den frie Udstilling samt flere internationale udstillinger. Separatudstillinger har været vist i Oslo 1932, 1939, 1964, Stockholm 1958, Kunstforeningen i København 1936, 1946, 1974 og Den kgl. kobberstiksamling 1970. I en artikel Thorvaldsenfrisen i Meddelelser fra Thorvaldsens Museum, 1959 analyserede han J. Sonnes frise efter geometriske principper, og i 1965 udgav Georg Jacobsen bogen Noget om konstruktiv form i billedkunst hvor han fremsatte sine teorier om maleriets konstruktive opbygning ud fra eksempler fra ældre malerkunst og Cézanne. 1965–67 var han medlem af Statens kunstfonds billedkunstneriske udsmykningsudvalg, og 1974 blev han æresmedlem af kunstakademiet i København.

Der findes arbejder af Georg Jacobsen i Statens museum for kunst, Louisiana, kunstmuseerne i Horsens og Ribe, Nasjonalgalleriet i Oslo, Bergen billedgalleri og Trondhjems kunstforening.

Familie

Georg Jacobsen blev født i Kbh. på Frederiksberg, døde på Frederiksberg og blev begravet samme sted. Forældre: litograf Johan Frederik Jacobsen (1848–95) og Dagmar Nielsen (1860–98). Gift 18.8.1915 i Espe med Sigrid Fog, født 16.9.1888 i Øls, død 13.1.1986, datter af sognepræst, sidst i Espe, Johannes Fog (1846–1939) og Agnes Christiane Frederikke Rohde (1853–1942).

Ikonografi

Selvportræt, akvarel, 1916. Mal. af Jean Heiberg, 1928 (Nasjonal-gall., Oslo). Foto.

Bibliografi

G. J. Et udvalg af billeder m. tekst af Alf Rolfsen, 1956 – Vor tids kunst LI 1. – Interview i Gads da. mag., 1943 661–68. – Erik Fischer i G. J. En arbejdsudstill., Kunst-foren. 1974. Svein Thorud: Den konstruktive skole. G. J.s betydn. for norsk malerkunst, Oslo 1977 (hovedopgave ved Oslo univ.). Grete Zahle i Kunstmuseets årsskr. 1976, 1977 46–62.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig