H. Tönnies, Johann Georg Heinrich Ludwig Tönnies, 10.5.1825-11.12.1903, fotograf. Fra Grünenplan midt mellem Göttingen og Hannover rejste H. Tönnies 1846 som glasmaler og -sliber til en glasfabrik i Iserlohn og indvandrede 1847 til det 1834 anlagte glasværk Conradsminde i Nørlund skov. Da ejerne anlagde et nyt glasværk i Ålborg, flyttede H. Tönnies 1.5.1855 til dette. I byen traf han den berlinske daguerreotypist og fotograf C. Fritsche der via Göteborg, Frederikshavn og Hjørring kom til Ålborg på samme tid og etablerede et atelier i Skolegade 345, 1856 flyttet til Store Vestergade 48, det senere nr. 18.

H. Tönnies blev interesseret i fotografien og allerede 9.2.1856 købte han Fritsches atelier med udstyr for 2000 rdl. Fotografering havde H. Tönnies lært af Fritsche og uddannede sig siden hos Wilhelm Schrøder i København. Fra begyndelsen optog H. Tönnies daguerreotypier, men fra 1857 gik han over til fotografier på våde plader. 1879 lærte han i Berlin at fremstillede tørre emulsionsplader efter J.B. Obernetters metode og startede i Ålborg en fabrikation af disse, fortsat indtil 1907. Allerede 1859 var atelieret flyttet til Algade 489, det senere nr. 7 og 1865 flyttede han til Nytorv 478, fra ca. 1875 kaldet nr. 3. 1880 købte han ejendommen Nytorv 8 hvor han lod en etage med atelier bygge på hovedfløjen og indrettede sin tørpladefabrikation i sidefløjen. Atelieret kunne rumme grupper op til 50 personer, og ægtefolk eller andre par der ønskede pendantbilleder kunne optages samtidigt i hver ende af lokalet.

Uden for dette optog H. Tönnies bl.a. to store prospekter af Ålborg samt en lang række gadebilleder hvortil han brugte stereoskopapparat eller almindeligt kamera af størrelse op til 50 x 60 cm plader. Sidstnævnte format anvendtes bl.a. til optagelser for DSB 1874-79 af Limfjordsbroen. Kvaliteten af H. Tönnies' produktion førte i foråret 1974 til en udstilling i Kunstindustrimuseet i København med teksthæfte af Jørgen Schou-Christensen. Udstillingen der samme år vistes i Ålborg, var blevet set af den amerikanske fotograf og Jacob A. Riis-ekspert Alexander Alland der sommeren 1975 i Ålborg udvalgte, istandgjorde og tog ca. 100 ypperlige forstørrede aftryk af H. Tönnies' negativer. Resultatet blev det følgende år vist på en udstilling i Ålborg og senere i København, ligesom Alland udgav en bog med 58 af H. Tönnies' personbilleder og udførlig indledning på engelsk og dansk.

H. Tönnies er ikke nogen dansk August Sander, men hans gode, uforstilte portrætoptagelser har trods de traditionelle positurer en variation der lader personernes særpræg træde frem, nu og da med et glimt af humor. Ikke mindst hans børnebilleder, deriblandt af den seksårige violinist Peder Møller, har megen charme. Sin erfaring som glasmaler brugte H. Tönnies ved sine medaljonfotos der bestod af to over hinanden lagte ovale, konvekse glas, begge med et svagt fremkaldt billede, det forreste især koloreret i ansigtet, det bageste med kolorering af hår og klæder.

H. Tönnies' ca. 134.000 negativer og de tilhørende registre ab 1864 befinder sig siden 1974 i Lokalhistorisk arkiv for Ålborg kommune. Antallet er fordoblet siden H. Tönnies' død, idet atelieret videreførtes først af sønnen Emil Tönnies (1.5.1860-24.3.1923), derpå af dennes børn Werner Tönnies (20.7.1890-10.2.1951) og Lili Tönnies (16.5.1888-12.3.1983) indtil 1956.

Familie

H. Tönnies blev født i Grünenplan, Braunschweig, død i Ålborg. Forældre: glassliber og spejlfabrikant Georg Ludwig Tönnies og Wilhelmine. Gift 4.8.1853 i Hamburg med Emma Müller, født 1830 i Grünenplan, død 1911 i Ålborg. Dansk statsborgerskab 30.7.1870.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

100 års jubilæet var fejret Carl E. Aagaard i Dansk fotografisk t. XXVI, 1904 31f. Kn. Thomsen sst. LXXVIII, 1956 10-12. Kn. Dynesen i Fra Himmerland og Kjær herred, 1963 79-96. Samme i Ålborgbogen, 1967 19-29. Hos fotograf Tönnies. Udstill.kat. ved Jørgen Schou-Christensen, Kunstindustrimuseet 1974. H. Tönnies Cartes-de-visites, udg. Alex. Alland, N.Y. 1978 (m. eng. og da. tekst). Henning Bender i The frozen image, ved Martin Friedman m.fl., Minneapolis 1982 92-97.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig