Jacob Gade, Jacob Thune Hansen Gade, 29.11.1879-20.2..1963, kapelmester, komponist. Født i Vejle, død i Torø Huse, Kærurh sg., Assens. Sin første musikundervisning fik G. i Vejle af sin far og af lærer H. C. Krarup Hansen i Vinding. Hans instrumenter var trompeten og violinen. For begge havde han godt nemme. Allerede fra 11-12 års alderen var han med faderen ude at spille når denne havde balforretninger i byen eller i omegnen. 16 år gammel rejste han med 80 kr. på lommen til København. Forholdet til hans strenge far havde ikke været altfor godt, og nu ville han se hvad storbyen kunne byde ham. I begyndelsen ikke ret meget. Han spillede på forskellige småbeværtninger, hutlede sig igennem så godt han kunne, men klarede dog dagen og vejen så godt at han for en kortere tid fik råd til at få undervisning i violinspil på Hornemanns musikkonservatorium. Allerede 1897 træffer vi ham som kapelmester for et lille orkester i etablissementet Sommerlyst. Herfra kom han til varieteen Operetten hos Lorry Feilberg. G. havde storartede anlæg for violinspillet, hans tone var meget varm og syngende, og han havde en veludviklet teknik. Men det allermeste af hvad han kunne havde han lært ved selvstudium. Han forsøgte at konkurrere sig til en friplads på Det kgl. musikkonservatorium, men det mislykkedes hvad der var ham en stor skuffelse. Til gengæld havde han en stadig voksende succes som kapelmester på københavnske restauranter og teatre, fx Metropol, Arenateatret, Phønix, Bristol og Dagmarteatret, sidstnævnte sted i fem år (1914-19). Sin drøm fra drengeårene om at blive en berømt komponist var han nu så småt begyndt at realisere. Foreløbig blev det kun til nogle valse (fx Valse ravissante), men det var et varsel om hans senere rige produktion.

Da første verdenskrig var slut rejste G. 1919 til USA hvor han konkurrerede sig ind på en violinplads i New Yorks philharmoniske orkester under William Mengelberg. Også i Capitolbiografens 80-mands orkester nåede han at spille inden han 1921 vendte tilbage til København. Her blev han kapelmester ved Paladsteatret hvor man til stumfilmene havde brug for en mand med mange musikalske talenter. G. skulle med sit 24-mands orkester dels ledsage filmene med passende musik, dels spille i pauserne, og dels skulle han komponere ny ledsagemusik. Alt dette klarede G. med bravour. Det var i denne Paladsteaterperiode han skrev sit mesterstykke, den nu verdensberømte Tango tzigane Jalousie, komponeret til Douglas Fairbanks-filmen "Don Q". Den blev fremført første gang ved filmens premiere 14.9.1925, og G. spillede selv violinsoloen. Da publikum den aften smånynnende forlod teatret, anede det ikke at den tango man lige havde hørt, skulle blive en af verdens mest kendte og oftest spillede melodier. I Paladsteatret udfoldede G.s talenter sig i det hele taget på allerbedste måde. Han dirigerede, komponerede, instrumenterede, spillede violinsoli, og han forstod at sammenstille musikstykker til ledsagemusik på en strålende kunstnerisk og samtidig populær måde. 1926-27 var G. bevillingshavende direktør for Nørrebro teater og skrev også sange til forestillingen her. Med tonefilmens fremkomst var det slut med stumfilmsmusikken, og G. ophørte snart helt med at dirigere. Sin sidste optræden som kapelmester havde han 1931 i det nyåbnede National Scala. Men herefter kastede han sig med så større iver over kompositionsarbejdet. Navnlig efter at han var flyttet til Torø huse lidt uden for Assens fik han skrevet megen fortræffelig underholdningsmusik, ofte for stort orkester.

Af G.s rige produktion fra 1921 til 1950 skal nævnes følgende sange (s), revymelodier (r), danse (d) og orkesterværker (o): Valentinoiango, 1922 (d), Maggidudi, 1923 (r), Tango Jalousie, 1925 (d), Ene med min hjertenskær, 1927 (s), Peter, kom ned og leg, 1927 (r), Laila, 1929 (s), Rhapsodietta, 1932 (o), To kærlighedssonetter, Hvorfor- Fordi, 1934 (s), Illusions perdues, 1934 (o), Canzonetta f. violin og ork., 1936, La Camerone, 1937 (o), Den sidste viking, 1940 (o), Intermezzo lyrique, 1940 (o), Bryllup på Himmelpind, 1941 (o), Suite d'amour, 1941 (o), Fortællinger og små vers af Joh. Herman Wessel, 1941 (s), Matador Tango, 1948 (d). G.s første udgivne komposition er formentlig drikkevisen Der er sollys i modne druer, 1900 med tekst af Lorry Feilberg. En del af sine værker – navnlig de tidlige – skrev G. under pseudonym: Maurice Ribot el. Leon Bonnard. I en årrække drev G. et musikforlag sammen med kapelmester Jens Warny. Efter anden verdenskrig rejste G. på besøg i USA, dels for at hilse på fire søskende som var bosat dér, dels – og navnlig – for at sikre sig de afgifter Tango Jalousie havde indspillet under krigen. G. havde i sit testamente bestemt at størstedelen af hvad han efterlod sig skulle bindes i et fond til fordel for talentfulde unge musikere. I fonden skulle indgå de afgifter som G.s kompositioner og da særlig Tango Jalousie stadig indbragte. Jacob Gades legat blev uddelt første gang 1964 og indtil 1978 (inkl.) er uddelt 1.851.000 kr. i legater til mere end 100 enkeltpersoner og ensembler. - G. var i næsten alle sine musikalske aktiviteter en selvlært mand. Han komponerede, arrangerede, dirigerede uden nogensinde at have lært det, men han havde en glimrende hukommelse for hvordan andre udførte musik og kunne anvende denne viden. Han havde energi og vovemod, var en dygtig orkesterleder, måske nok mere respekteret end egentlig elsket af sine musikere. Som moden mand tog.han undervisning hos den kendte musikpædagog Max Schlüter i håb om at nå det helt store inden for violinspillet. Men det var for sent; han var blevet for gammel. Violinen blev hængt væk og ikke rørt mere. Men da var hans verdensberømmelse allerede en kendsgerning.

Familie

Forældre: instrumenthandler, musiker Hans Simonsen G. (1850-1919) og Nielsine Caroline Hansen (1855-1935). Gift 1. gang u.v. med skuespiller Elna Vilhelmine Caroline Marie From, f. Jeppesen (1869-1943). Gift 2. gang 29.8.1908 med Rasmine (Mimi) Hansen Mikkelsen, født 12.9.1876 i Bariøse sg., Odense amt, død 15.9.1950 i Torø huse, d. af gårdejer Hans Mikkelsen og Anne Marie Hansen.

Udnævnelser

R. 1956.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

J. S. Fruergaard i Vejle amts folkeblad 29.4.1967 (om slægten G. fra Egeskov og Børkop). Karl Bjarnhof: Tango jalousie. Omkring J. G., 1969.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig