John Christensen, John Aksel Christensen, 25.4.1896-2.1.1940, maler. Født i Kbh, død sst., begravet sst. (Ass.). C. blev udlært som barber og havde 1922-1937 sin forretning på Nørrebro, Kapelvej 7 A i kælderen. Han malede fra tiårsalderen og var som kunstner autodidakt, udviklet gennem museumsbesøg og bekendtskab med andre malere, navnlig Jens Søndergaard. 1928 debuterede han på Kunstnernes efterårsudstilling hvor han udstillede til 1931. N.å. var han medstifter af Koloristerne som han var medlem af til sin død, men afholdt desuden flere separatudstillinger, bl.a. hos Arnbak 1935 og 1938; han deltog i Rundskueudstillingen 1935 og i udstillingen af nordisk kunst i Göteborg 1939. En mindeudstilling (over 200 numre) fandt sted i Kunstforeningen febr. 1940, og han var repræsenteret med ti arbejder på udstillingen af tegninger i Statens museum for kunst 1940-41. - Indtrykket af C.s kunst indtil ca. 1930 er meget ujævnt, med kubistiske forsøg, bibelske motiver og groteske fantasier med dødninge, kirkegårdsscenerier m.m. En gruppe for sig udgør hans artistbilleder fra Cirkus Belli Bellina der kan minde om Marc Chagall, ligesom der i øvrigt hos C. kan spores mangfoldige reminiscenser fra moderne kunst (Matisse o.a.); selv har han især udtalt beundring for Edv. Munch. Kernen i hans kunst er hans Nørrebrobilleder med motiver fra barberkælderen hvor han havde udsigt mod "muren mellem levende og døde"; han skildrede nonner fra Sankt Joseph, sorte i solskinnet, begravelsesoptog i snefog, skøger i skumringen, "rød ambulance" når der var sket et eller andet drama i kvarteret, optog med bannere, cyklister i blæsevejr, mælkedrenge, skærslibere, snekastere og gårdsangere. En idyllisk motivverden fandt han i kolonihaverne på det yderste Nørrebro og i Vridsløsemagle hvor han siden 1936 ejede et lille landsbyhus; han skildrede her, som regel i diminutivt format, den skønhed han havde for øje, ikke blot interiører fra huset og motiver fra haven med dugdråber mellem grønne blade og svaler på telefontrådene, men også hele den kunstnerisk ikke tidligere opdyrkede omegn med moser og marker, susende vejtræer og Herstedvester radiotårn i det fjerne. - C. der var en fremragende tegner modtog 1935 Michaelsens tegnerlegat og 1937 det Hartmannske legat. Han har 1937-39 udført nogle få raderinger med kold nål og en enkelt ætsning, i format helt ned til 3×3 cm. Han har malet adskillige portrætter, navnlig selvportrætter. C. findes repræsenteret i Statens museum f. Kunst med ét maleri (Snearbejdere, 1933) og med en række akvareller og tegninger i kobberstiksamlingen, desuden i museerne i Århus, Maribo, Randers og Ystad (Skygger paa Muren, 1938) samt i bibliotekstilsynet, (Vinterdag paa Nørrebro, 1936).

Familie

Forældre: skræddermester Jørgen C. (1869-ca. 1947) og Christine Regine Bolette Jensen (1873-1935). Gift 12.3.1921 i Kbh. (Frederiks) med Dagny Marie Nielsen, født 24.4.1897 i Kbh., d. af bager August Marinus N. (1870-1911) og Johanne (Hanna) Olsen (1868-1953).

Ikonografi

Mal. af S. Hjorth-Nielsen 1921 og 1928. Flere selvportrætter, 1928-36.

Bibliografi

Paul la Cour i Århus stiftstid. 9.12.1932. Leo Swane i Berl. tid. 13.5.1935 og 11.5.1937. Poul Uttenreitter i forord til katalog til udstil), hos Arnbak 1935. Leo Swane i Danm.s malerkunst, red. Erik Zahle, 1937 (4. udg. 1956). Preben Wilmann i Socialdemokraten 13.5.1937. Lars Rostrup Bøyesen i Nationaltid. 14.10.1938. Pr. W. i Socialdemokaten, Kaj Borchsenius i Politiken og Kai Flor i Berl. tid. 3.1.1940. Katalog til mindeudstill. i Kunstforen. 3.-18.2.1940. Poul Uttenreitter: J. C, 1940 = Vor tids kunst XXXI.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig