Keld Helmer-Petersen

Keld Helmer-Petersen, 23.8.1920-6.3.2013, fotograf. Født i Kbh. (Garn.). Efter studentereksamen fra Metropolitanskolen 1937 begyndte H.-P. at fotografere med Leica og udstillede allerede 1940 på Den fotografiske landsudstilling i Kbh. 1941–45 var han i boghandler- og forlæggerlære hos Thaning & Appel, men dyrkede stadig fotografien med kunstnerisk sigte og evne. Et udvalg af hans farvefotografier, optaget med fremragende sans for det dengang ret uudforskede medium, udkom 1948 i en statelig bog med titlen 122 Farvefotografier/122 Colour Photographies. Nogle af dem blev gengivet i den britiske Photography Year Book, og det amerikanske tidsskrift Life bestilte syv til placering på bladets fornemste sider mod en betaling på 2100 $ (dengang små 15000 kr., i 1980 købekraft svarende til godt 200000 kr.). Med indbydelse fra Life og stipendium fra Danmark-Amerika fonden var H.-P. 1950–51 i USA hvor han både studerede og underviste ved Institute of Design i Chicago, hvor traditionen fra den nyligt afdøde Laszlo Moholy-Nagy stadig holdtes i hævd. Tilbage i Kbh. fik H.-P. dels tilknytning til fjernsynet, dels arbejdede han som professionel fotograf med arkitektur som speciale, fx leverede han hovedparten afbillederne til Carl Johan Elmquists Rom. Den evige stad, 1957 og 1963, og fik 1954 eget atelier. 1960 udgav han Fragments of a city. Chicago photographs hvis sort/hvide optagelser giver et grafisk stærkt virkende indtryk af storbyen. 1964 udnævntes han til lektor i fotografi ved kunstakademiets arkitektskole, afdelingen for visuel kommunikation, en stilling han bestred frem til 1990, og underviste i de følgende år tillige på Den grafiske højskole.

Foruden enkeltbilleder og suiter som fx Set i sand, Set i vand, Set i sne, Sydhavnen, Porte i Fåborg, Fjæs, Struktur m.fl. har H.-P. udført udsmykninger for pengeinstitutter, rederier, biografer etc, ofte af meget abstrakt karakter hvor det oprindelige silhouetagtige motiv er fragmenteret og/eller multieksponeret med forhøjet grafisk prægnans som resultat. I bogform er foruden ovenstående udkommet bl.a.København, red. af R. Broby-Johansen, udg. som gavebog af Kbh.s kommune i anledning af 800-års jubilæet, udg. 1965, Romansk stenhuggerkunst i Viborg amts kirker, med tekst af Harald Ditzel, 1967, Frameworks. Photographs 1950-1990, 1993 og Keld Helmer-Petersen Photographs 1944-95, 2008. Siden 1942 har H.-P. skrevet i danske og udenlandske tidsskrifter for kunst og fotografi. Han var medlem af Majudstillingen 1960–65. Den ene af de fire første fotografer der fik udstillet på Charlottenborgs forårsudstilling 1976. Han sad i censurkomiteen for denne udstillings fotografisektion 1977–78; medlem af Charlottenborgs bestyrelse 1979–81og af Brandts klædefabrik 1984-93. H.-P. har deltaget i mange udstillinger i Skandinavien og 1978 som første danske fotograf på Photokina i Kölns Kunsthalle. Fotografier af H.-P. er bl.a. indkøbt af Det kgl. bibliotek, af Statens kunstfond, Museet for fotokunst og Det nationale fotomuseum; repræsenteret bl.a. på Museum of Modern Art, New York og Stiftung für die Fotografie, Zürich. – Kortfilm: Copenhagen Boogie, 1949, Rødt og hvidt, 1968, Falling water, 1971. H.-P. er blevet tildelt en række legater og hædersbevisning, herunder Thorvald Bindesbøll medaljen 1981, Danmarks nationalbanks jubilæumsfonds hæderslegat 1996 og Palle Fogtdals fotografipris 2005.

Familie

F: fuldmægtig, cand.jur., senere legationsråd Kai H.-P. (1888–1927) og Estred Charlotte Andersen (1892–1970, gift 2. gang 1927 med kammerherre, gesandt O. C. Scavenius, 1875–1945). Gift 5.10.1945 i Kbh. med sceneinstruktør Birthe Edith Dalsgaard, født 27.9.1923 i Kbh., død 2002, d. af underdirektør i Privatbanken Magnus D. (1885–1952) og Edith Andersen (1884–1965).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Interview i Foto og smalfilm, juni 1977 22–27. -Stamtvl. over Simon Carstensen Schiødts efterkommere, 1927 37.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig