Mogens Skot-Hansen, 19.2.1908-25.3.1984, filmproducent. Født i Fredericia (Skt. Michaelis), død i Ordrup, begravet på Bispebjerg kgd. Efter studentereksamen (Viborg katedralskole) studerede S. ved Kbh.s univ. hvorfra han 1933 blev cand.jur. Han blev ansat som sekretær i undervisningsministeriet 1935, fra 1943 som fuldmægtig. Allerede 1933 havde han gjort filmstudier i London, og da ministeriernes filmudvalg 1941 som led i regeringens beskæftigelsesplan skulle etableres, blev S. udpeget til produktionsleder. Han var således indtil 1946 den ansvarlige organisator af den statslige produktion af danske dokumentarfilm der oplevede en blomstringstid under besættelsen, hvor de blandt andet tjente det patriotiske formål at holde tyske ugerevyer borte fra danske biografer. S. var også direkte involveret i filmproduktion. Han instruerede først og fremmest en række dokumentariske kortfilm over tidstypiske emner som Tørveproduktionen sætter Rekord, 1941 og Brændsel til Vinter, 1942, men også spillefilm som generationslystspillet Vi kunne ha' det saa rart, 1942 og musikermelodramaet Mit Liv er Musik, 1944. Han var desuden manuskriptmedarbejder på Johan Jacobsens komedie En lille Tilfældighed og den eklatant mislykkede Jens Langkniv. Særlig fortjeneste indlagde S. sig ved at skaffe Carl Th. Dreyer tilbage i arbejde efter ti års ufrivillig pause, først med kortfilmen Mødrehjælpen, 1942 hvor S. fungerede som producent, og året efter med det storslåede historiske drama Vredens Dag, et af filmhistoriens hovedværker hvor S. medarbejdede på manuskriptet.

1947 blev S. leder af UNESCOs europæiske filmafdeling i Paris og var i perioden 1949–54 FNs repræsentant i Hollywood hvor han havde til opgave at interessere filmindustrien for FNs arbejde for derigennem at påvirke den offentlige opinion. S. var således medvirkende til at en række amerikanske film i den ideologisk og politisk spændte periode i 1950ernes begyndelse mere eller mindre direkte appellerede for større forståelse og fredsvilje nationerne imellem, eksempelvis Robert Wises The Day The Earth Stood Still hvor en gæst fra verdensrummet tvinger menneskeheden til fordragelighed. – Da S. var vendt tilbage til Danmark oprettede han 1955 produktionsselskabet A/S Laterna film som hurtigt blev det førende kortfilmproducerende selskab, men også i en periode stod bag en forskelligartet række spillefilm, eksempelvis Astrid Henning-Jensens børnefilm Paw, 1959, Palle Kjærulff-Schmidts realistiske hverdagshistorie To, 1964, Mai Zetterlings ambitiøst eksperimenterende Dr. Glas, indspillet på svensk 1968, Peter Brooks stort anlagte engelske King Lear, 1970 hvor Shakespeares drama realiseredes på den jyske vestkyst, såvel som et par halvdokumentariske pornofilm. Da selskabet 1971 måtte likvidere sin spillefilmproduktion trak S. sig tilbage som direktør. S. havde 1967–72 bevilling til Triangel teatret. Han har desuden siddet i en række udvalg og bestyrelser inden for dansk film. – S. har gennem flere årtier indtaget en central stilling først og fremmest i dansk kortfilm som initiativrig igangsætter og kreativ organisator.

Familie

Forældre: militæroverlæge, senere generallæge Johan Peter S.-H. (1870–1935) og lærer Helga Marie Magdalene Jensen (1872–1950). Gift 16.5.1939 i Kbh. (b.v.) med Elin Henriques, født 13.4.1916 i Kbh., d. af vekselerer Carl Otto H. (1887–1966) og Elly L.A.Hertz (1894–1975).

Udnævnelser

R. 1968.

Ikonografi

Foto.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig