Mogens Winkel Holm, 1.10.1936-31.10.1999, komponist. Efter studentereksamen 1955 fra Sortedam gymnasium studerede Mogens Winkel Holm ved Det kgl. danske musikkonservatorium med Mogens Steen Andreassen som obolærer og Jørgen Jersild som vejledere i teori og komposition. Studierne afsluttede han med diplomeksamen 1961, og obospillet dyrkede han derefter i flere københavnske orkestre – bl.a. var han solooboist i Radiounderholdningsorkesteret 1964–65.

Kompositionsdebuten fandt sted allerede i konservatorietiden, og endnu før han havde forladt læreanstalten havde han fået sit opus 9, en strygekvartet, og opus 10, en septet med titlen Abracadabra, opført ved Ung nordisk musikfest i Oslo. Sidstnævnte værk blev gentaget i Tivoli i juni 1961, og senere på sommeren uropførte Tivolis koncertsalsorkester Mogens Winkel Holms første orkesterværk, Concerto piccolo, som fik Berlingske Aftenavis' anmelder til at kalde Mogens Winkel Holm "en sjov fyr, der med artistisk nemme udnytter situationen og giver folk én lige i synet, hvilket de færreste bryder sig om." En karakteristik som også nok kunne passe på den anmeldervirksomhed som Mogens Winkel Holm udfoldede i spalterne hos Ekstrabladet og Politiken 1965-71.

Også ved Ung nordisk musikfest 1962 markerede Mogens Winkel Holm sig, nu med kammeroperaen Aslak som 1963 blev opført i København i Det unge tonekunstnerselskabs regie. Fra 1963 og et tiår frem gjorde Mogens Winkel Holm en skattet indsats i DUT's bestyrelse, 1966-69 som formand. 1964 blev han tillige medlem af bestyrelsen for Dansk komponistforening hvor han 1971-75 og igen 1982-99 var formand. Under Den danske ballet- og musikfestival 1964 havde Det kgl. teater urpremiere på Tropismer med musik af Mogens Winkel Holm og koreografi af hans bror, danseren Eske Holm – et værk med tydelige genklange af tyvernes ekspressionisme.

Teatret bestilte derefter en opera hos Mogens Winkel Holm som dog følte sig mere tiltrukket af ballettens muligheder: 1965 producerede dansk TV Kontradans, 1969 stod svensk TV for Bikt. 1970 uropførte Malmøballetten Galgarien, og 1973 lavede dansk og svensk TV sammen Rapport, alle med koreografi af Eske Holm. En udvidet version af Blikt spilledes siden på Det kgl. teater med titlen Krønike, og flere af balletpartiturerne har også været spillet i uddrag eller fuldt ud i koncertsalen hvor de dog ikke altid har vist sig levedygtige. Galgarien har med held været koncertfremført, bl.a. ved De nordiske musikdage i Oslo 1972, men uden for teatersammenhænge vandt Mogens Winkel Holm større anerkendelse for "rene" orkesterværker som Cumulus, 1965 eller kammermusik som Syv breve til stilheden, 1976, rev. 1987.

Sin hidtil største internationale succes vandt Mogens Winkel Holm med kammeroperaen Sonate for fire operasangere, en lille, grum Ionescoagtig forestilling, komponeret i en stram sonateform til en tekst der udelukkende består af fonetiske lyde, men lige fuldt karakteriserer en ung pige mellem tre mænd. Den blev bestilt af DUT 1967 og først vist ved en Danmarksturné året efter. Siden er den blevet spillet i Sverige, Norge, Finland, Belgien og Tyskland.

Fra 1975 optrådte Mogens Winkel Holm som både komponist og koreograf, først i samarbejde med danskeren Inge Jensen i den meget roste kammerballet Tarantel og derefter (Det kgl. teater, 1977) med en kvindecentreret tolkning af den gamle Orfeus-myte, Eurydike tøver som udløste bestilling på Gærdesanger under kunstig himmel (Det kgl. teater, 1980). Også Til Blåskæg, lavet i samarbejde med Ann-Kristine Hauge (Det kgl. teater 1982) rummer en tydelig kønspolitisk holdning.

Blandt Mogens Winkel Holms senere værker kan nævnes Note-Book, 1983, der er 13 små satser for obo, klarinet og fagot og vokalværkerne for sopraner, oboer og harpe Prison Music, 1982-89. Hans sidste storværk er Aria - til fuglene, 1989, som består af 32 små stykker for blæserkvintet.

Mogens Winkel Holm, der kæmpede for danske komponisters materielle kår også på andre administrative poster end de allerede nævnte, bl.a. sad han i KODAs råd 1988-90 og 94-96; han var bestyrelsesformand for Den anden opera fra 1994. Han blev hædret med bl.a. Lange-Müller-legatet, Herman Sandbys legat og Carl Nielsen og Anne Marie Carl Nielsens legat.

Familie

Mogens Winkel Holm blev født i København (Solbjerg) og døde her; begravet på Højen kirkegård, Gl. Skagen.

Forældre: arkitekt Tyge Holm (1912-83) og arkitekt Johanne Marie Winkel (1910-95). Gift 7.12.1961 i Kbh. (Holmens) med overlærer, tale- og hørepædagog Ida Merete Palsgaard, født 7.5.1937 i Kbh., datter af kommandørkaptajn Aage Palsgaard, f. Larsen (født 1910) og Inger Johanne Marie Palsgaard (født 1912).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Interview i B.T. 22.7.1966. – Ole Nørlyng i Dansk musik t. LVII, 1982-83 110-16. Mogens Winkel Holm sst. 117-21.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig