Poul Kristensen

Artikelstart

Poul Kristensen, Poul Richard Kristensen, 12.1.1922, bogtrykker. Efter en læretid hos faderen blev Poul Kristensen i 1941 sætter og tog 1944 afgangseksamen fra Den grafiske højskole i Kbh. I 1945 videreførte Poul Kristensen det af faderen grundlagte trykkeri i Herning og udviklet det til en moderne grafisk virksomhed for såvel bogtryk som offset. Han afhændede virksomheden 1994. Herefter var han leder af Poul Kristensens Forlag ApS frem til 2012, da han overdrog ledelsen til sin hustru, Eva Arnsfelt Kristensen.

Som sin egen bogtilrettelægger vakte Poul Kristensen 1964 opmærksomhed i bogkredse med udgivelsen af Paul Claudels skuespil Middagshøjde og Silkeskoen hvortil Sigurd Vasegaard havde udført illustrationer i træsnit. Siden har Poul Kristensen i samarbejde med danske kunstnere om udgivelsen eller trykningen af en lang række illustrerede værker befæstet et omdømme som en af landets mest habile og stilfaste bogkunstnere. Blandt Poul Kristensens helt selvstændige arbejder i bogtryk kan man som særligt prægnante nævne udgaverne af T. S. Eliots Ved vejs ende, 1965 og Henry de Montherlants Port-Royal, 1969, begge – som Claudels skuespil – med en suveræn beherskelse af Linotype-skriften Garamond og i en forbilledlig trykkvalitet.

Siden begyndelsen af 70erne har Poul Kristensen med forkærlighed benyttet linotype-skriften Janson antikva som få i faget har plejet så fint som han – fx i N'Tokos fløjte, 1971, Exquemelins Bogen om de amerikanske sørøvere, 1974 i stærk barokinspireret typografi, i hans foreløbige hovedværk: den omhyggeligt udførte og majestætiske oktavudgave af Tolkiens Ringenes herre, 1977 med illustrationer efter tegninger af Ingahild Grathmer – og i en bibliofiludgave af Søren Kierkegaards Gjentagelsen, 1980 med originalraderinger af Helge Ernst. Poul Kristensens beherskelse af offsetteknikken er ikke mindre suveræn, hvad der ses i talrige arbejder – overvejende tilrettelagt af andre – fx Kristian Hvidts Tieren gennem tiderne, 1976 og Erik Dals Fra Smeden og Bageren til Androkles og Løven, 1976. I kraft af overgangen til fotosats kan K.udfolde et bredere skriftspektrum end tidligere. Hans forlag har eneret til at bruge bogskriften Abrams Venetian og Abrams Augereau. Bag den oftest ulastelige kvalitet i Poul Kristensens arbejder spores en langlivet inspiration fra Niels P. Thomsen og Henry Thejls. Kunstnerisk har maleren – og måske især illustratoren – Aksel Jørgensen med sin undervisning på Den grafiske højskole præget Poul Kristensens bogæstetik, og i det senere samarbejde omkring trykopgaver med grafikeren Erik Ellegaard Frederiksen har Poul Kristensen konkret forfinet sin typografi og fundet en egen klassisk stil med fortsat indflydelse på dansk boghåndværk.

Poul Kristensen modtog 1965 Forening for Boghaandværks F. Hendriksen medalje, 1977 Knud V. Engelhardts mindelegat, 1978 Erik Levison prisen, Blicher-prisen 1980 og Forening for boghaandværks ærespris 1986.

1977 udstilledes i Kunstindustrimuseet Poul Kristensens egne udgivelser og privattryk samt udvalgte arbejder udført for danske forlag. Han har desuden udstillet på museer i USa og England. Poul Kristensen har været medlem af Forening for Boghaandværks hovedbestyrelse 1973–78, formand for Herning museum 1968-82 og 1976-85 medlem af bestyrelsen for fonden for Blicher-museet på Herningsholm. 2007-09 var Poul Kristensen leder af Galleri Bjarke.

Familie

Poul Kristensen er født i Herning.

F: bogtrykker Svend K. (1882–1945) og Ellen Jensen (1883–1978). Gift 1. gang 9.5.1947 i Herning k. med Ellinor Hartvigsen, født 27.8.1923 i Århus, død 9.11.1979 i Herning, d. af købmand Peder H. (1888–1966) og Emilie Knudsen (født 1897). Gift 2. gang 8.8.1980 i Søllerød kirke med kontorassistent Eva Ligaard Albertsen, født 17.4.1945 i Enslev by, Vellev sg., d. af anlægsgartner Henry Ligaard A. (1907-81) og kontorassistent Ellen Margrethe Arnsfelt (1915-2006).

Udnævnelser

R. 1982.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig