Urban Gad, Peter Urban Bruun Gad, 12.2.1879-26.12.1947, filminstruktør. Urban Gad uddannede sig som maler hos Fritz Thaulow, blev i stedet sceneinstruktør ved Dagmar-teatret i København i sæsonen 1909-10, kom den følgende sæson som instruktør til Det ny teater, var sommeren 1910 filminstruktørassistent på "En Rekrut fra 64", instrueret af Alfred Lind, og instruerede september 1910 sin første film Afgrunden som han selv havde skrevet manuskriptet til, og hvori Asta Nielsen fik sit strålende gennembrud.
Urban Gad blev fra nu af Asta Nielsens foretrukne instruktør og blev 1912 engageret af et tysk filmselskab til årligt at instruere otte film med hende. Efter skilsmissen fra Asta Nielsen fortsatte Urban Gad som instruktør med andre filmskuespillere i Tyskland, indtil han 1922 vendte tilbage til Danmark. Blandt hans sidste tyske film kan nævnes Christian Wahnschaffe, 1921, med de to kendte, tyske skuespillere Conrad Veidt og Werner Krauss og den norske skuespiller Lillebil Ibsen, og Hanneles Himmelfahrt, 1922, efter Gerhart Hauptmann. Efter hjemkomsten til Danmark instruerede Urban Gad et par film for Palladium, den sidste 1926. Herefter helligede han sig udelukkende sin biograf, Grand teater, i København som han havde fået bevillingen til 1922. Han gjorde den snart til byens førende hvor mange af de bedste udenlandske film fik premiere.
Urban Gad skrev 1919 det første større, danske filmteoretiske arbejde Filmen, dens Midler og Maal, oversat 1921 til tysk under titlen Der Film – seine Mittel – seine Ziele.
Urban Gads indsats som filminstruktør skyldtes især hans evne til at bygge et kunstværk op omkring sin hovedstjerne Asta Nielsen. Blandt de mange Asta Nielsen-film han instruerede kan foruden Afgrunden nævnes den tragiske film Den sorte Drøm, produceret i Århus 1911 og lystspillet Den lille Engel (Engelein) optaget i Tyskland 1913.
1925 engagerede Palladium Urban Gad til at instruere en film med to andre danske, verdensberømte filmstjerner: (C. Schenstrøm) Fyrtårnet og (H. Madsen) Bivognen. Selskabet håbede at han skulle kunne forny de to komikeres spillestil. Det blev til filmen Lykkehjulet der ifølge samtidens kritik ikke var helt vellykket. Urban Gad evnede ikke at skabe muntre løjer omkring Fy og Bi. Dertil var hans stil for pæn og kedelig.
Kommentarer
Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.
Du skal være logget ind for at kommentere.