Christian Christiansen, Christian Aagaard Christiansen, 20.12.1884-19.2.1955, musiker. Født i Hillerød, død på Skt. Elisabeths hosp., Kbh., begravet i Hillerød. C. begyndte som barn at spille violin (hos faderen) og fik samtidig undervisning i klaver, fra 1901 hos Otto Malling. 1902-04 gik han på konservatoriet hvor han undervistes i klaver af Th. Wolfgang-Hansen, i violin af Georg Høeberg, i teori, komposition og orgel af Otto Malling; 1904 tog han afgangseksamen og organisteksamen fra konservatoriet. Efter en studierejse til Berlin 1905 og debutkoncert 1906 som klaverspiller i Kbh. ansattes han som lærer ved konservatoriet i klaverspil 1906, fik allerede n.å. orlov og studerede på ny i Berlin 1907-08; denne gang hos R. M. Breithaupt hvis metode (den Carreno-Breithauptske) han indførte i Danmark. Efter hjemkomsten 1909 ansattes han som operarepetitør ved Det kgl. teater 1911-15, 1919 blev han organist og kantor ved Jesuskirken i Valby, fra 1927 ved Frederikskirken (Marmorkirken) i Kbh. Samtidig med sin virksomhed ved konservatoriet deltog han fra 1931 i konservatoriets ledelse som medlem af bestyrelsen, som direktør 1947-53, professor 1949. Tidligt foretog C. koncertrejser, 1907 turné (akkompagnatør og solist) med Vilhelm Herold i den danske provins, 1908 med den hollandske sangerinde Tilly Koenen i Tyskland, Rusland og Skandinavien, i 1920erne koncerterede han i Wien, Berlin, Paris og Oslo hvor han især spillede Carl Nielsenske kompositioner og i høj grad bidrog til at gøre dennes værker kendt; desuden har han spillet ved Det internationale selskab for ny musiks koncerter i Salzburg og været på turné med Emil Telmányi i Spanien. Talrige koncerter har han givet i Kbh. hvor han var lige skattet som akkompagnatør, solist og kammermusikspiller (triolitteratur med Gerh. Rafn og Telmányi, sonatelitteratur med Thorvald Nielsen). Som dirigent optrådte han på Det kgl. teater 1913 og i Musikforeningen 1927. C. debuterede som komponist 1905 med en kantate ved konservatoriets indvielse af dets nye bygning; ved sin debutkoncert spillede han en egen klaversonate; han har desuden komponeret en violinsonate 1910 og sange; til disse ældre værker kommer et helt moderne: en koncert for kammerorkester, 1933. Hans kompositioner er ofte præget af en nænsom og inderlig tone. Som klaverspiller var C. en af tidens ypperste, teknisk overlegen, i besiddelse af en egen kunstnerisk selvdisciplin og sjælden stilfølelse; hans gengivelse, ikke mindst af de værker, der stod hans hjerte særligt nær: Bachs, Mozarts og mange moderne, var befriende ved sin musikermæssige sikkerhed, helt i pagt med værkernes teknik og ånd og vidnede om en højt udviklet evne for indføling i vidt forskellige tidsaldres kunst. - Det offentlige musiklivs praktiske spørgsmål har C. på flere måder vist sin interesse; han var i bestyrelsen for Dansk tonekunstnerforening 1920-23, formand for Foreningen for Ny musik 1923-26 og sad i Det unge tonekunstnerselskabs bestyrelse 1930-34; 1934 indtrådte han i ledelsen af Dansk organist og kantor samfund.

Familie

Forældre: musiker Niels C. (1847-90) og Mine Christine Larsen Aagaard (1857-1915). Ugift.

Ikonografi

Mal. af Karen Trier Frederiksen, udst. 1942. Tegn. af Otto Christensen, 1954(Fr.borg). Foto.

Bibliografi

Interview i Gads da. mag. XXXVIII, 1944 122-30. -Thv. Nielsen i Det kgl. da. musikkonservatoriums årsskr. 1954 5-7. Axel Kjerulf i Politiken 21.2.1955. F. Høffding sst. s.d. Hans Voigt i Socialdemokraten s.d.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig