Else Alfelt, Else Kirsten Tove Alfelt, 16.9.1910-9.8.1974, maler. Født i Kbh. (Vor Frels.), død på rigs-hosp., Kbh., urne Tisvilde kgd. Nogen anden livsstilling end inden for kunsten var ikke i den unge Else A.s tanker. Allerede som femtenårig begyndte hun på teknisk skole i Kbh. hvor hun gik et par år, ellers har hendes studier begrænset sig til mange besøg på Statens museum for kunst og Hirschsprungs samling samt til kopiering af gamle mestres værker, f.eks. Rembrandts, Pieter de Rings og J. Th. Lundby-es. 1933 traf hun Carl-Henning Pedersen på Den

internationale højskole i Helsingør og malede et portræt af ham Ungkommunist. Ægteskabet med ham blev kunstnerisk betydningsfuldt.

A. debuterede på Kunstnernes efterårsudstilling 1936 og fik nogenlunde samtidigt kontakt med den gruppe kunstnere der i 30'erne gav den abstrakte kunst fodfæste i Danmark, Ejler Bille, Henry Heerup, Egill Jacobsen, Asger Jorn og Richard Mortensen. Hun var således en pioner og kom senere til sammen med flere af de førnævnte at udgøre Cobra-gruppen (1948–51). A. har en meget lang udstillingsliste hvorfra nævnes: Studenterforeningen og "Skandinaverne" i 1939, Teltudstillingen, Bellevue 1941, Høstudstillingen 1942–46, Cobra-udstillingen, Amsterdam 1949, Salon des Surindépendants, Paris 1950, Carnegie Institute, Pittsburgh 1952–55–58–61–64, Danish Abstract Art, vandreudstilling i USA 1964 og Cobra-udstillinger i Rotterdam og på Louisiana, 1966. Retrospektive udstillinger i Kunstforeningen, Kbh. 1968 og Den Frie, Kbh. 1970 samt flere separatudstillinger og deltagelse i fællesudstillinger i ind- og udland. Allerede inden A. kom ud at rejse begyndte hun at fabulere om bjerge der forblev den stærkt dominerende motivbaggrund for hendes overvejende abstrakte kunst. Men den konkrete oplevelse af bjergene som hun fik på den lange række af rejser hun foretog efter krigsårene til bl.a. Lapland, Island, Grækenland, Italien, Spanien, Tyrkiet, Marokko, Japan og USA giver dog ikke hendes kunst en større virkelighedsforbindelse end den havde i årene før og under 2. verdenskrig. Der er i hele A.s værk noget drømmende, sprødt lyrisk og evighedsbetaget som varieres, nuanceres og fordybes, men egentlig aldrig forandres. Det kosmiske fastholdes som tema. De fremtrædende træk i hendes udtryksform er anvendelsen af en vis kubistisk skematik, soles og måners kloder, bjergtinders skarpe trekanter og en gennemgående brug af få kraftigt dominerende hovedfarver, oftest kølige blå, grønne, gule, som nuanceres rigt. Et andet kendetegnende træk ved hendes malerier og akvareller er at hun ofte lod et lille mellemrum stå mellem de udfyldte farveflader så den lyse baggrund i billederne fremtræder som et spind af levende og sitrende linjer.

Omkring midten af 1960'erne sker en ændring af hendes motiver, idet de får præg af at være iagttaget ovenfra, selve synsvinklen bliver så at sige himmelsk. Fra billedfeltets midtpunkt bevæger sig en spiral ud over hele fladen og holder fast på en mængde krydsende linjer der giver billedet en facetteret eller krystallinsk karakter. A. er repræsenteret på de fleste danske kunstmuseer og har udført flere betydelige udsmykningsopgaver i ravennamosaik, bl.a. Regnbuen 1953–56 på Rungsted kommuneskole, seks mosaikker i Langeliniepavillonen i Kbh. 1957–59, samt Kloder i gyldent rum i Th. Langs seminarium, Silkeborg, 1960–65. A. efterlod ved sin død ca. 300 malerier og ca. 600 akvareller der nu er placeret i Carl-Henning Pedersens og Else Alfelts museum i Herning som indviedes 13.9.1976. A. fik 1961 Tagea Brandts rejselegat.

Familie

Forældre: fuldmægtig i Landmandsbanken Carl Valdemar A. (1882– 1954, gift 2. gang med Thyra Ingeborg Møller, 1897-1981; gift 3. gang med Gerda Kamma Rigtrup) og Edith Alexandra Regine Julie Thomsen (1893–1938). Gift 7.12.1934 med maler Carl-Henning Pedersen, født 23.9.1913 i Kbh., s. af jord- og betonarbejder Johannes P. og Ellen Hansen.

Bibliografi

Edouard Jaguer: Else Alfelt. (Cobra-biblioteket, hft.2), 1950. Gunnar Jespersen: De abstrakte, 1967 69–72. Samme: Cobra, 1974 168–172. Jan Zibrandtsen: Moderne dansk maleri, 1967 (2. udg.) 311–12. Poul Gamtnelbo: Else Alfelt (Vor tids kunst, nr. 66), 1968. Virtus Schade: Cobra – fra hoved til hale, 1971 44–47.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig