Else Margrethe Gardelli, 7.12.1922-27.2.1971, operasanger. Else Margrethe Gardelli begyndte som ganske ung at få klaverundervisning i Odense. Hun viste tidligt gode musikalske evner, dog uden at stile mod nogen professionel løbebane. Ved et tilfælde hørte Frans Andersson hende synge i et privat selskab og foranledigede at hun blev optaget på musikkonservatoriet i København hvor hun valgte klaver som hovedfag. I bifaget sang fik hun Dora Sigurdsson som lærer og viste snart så overbevisende vokale evner at hun efter sin diplomeksamen i sang 1950, året efter sin afgangseksamen i klaver, blev optaget på operaskolen og 1953 ansat på Det kgl. teater.

Allerede i sin første sæson kom hun til at stå 60 gange på scenen efter sin debut som Nancy i Benjamin Brittens opera Albert Herring. I øvrigt sang hun Siebel i Faust, hyrdedrengen i Tosca, præstinden i Aïda, Dorabella i Cosi fan tutte og Cherubino i Figaros bryllup. Et afgørende gennembrud fik hun 1956 som Rosina i Barberen i Sevilla, et parti der er skrevet for koloratur-mezzosopran men som næsten altid har været sunget af høje sopraner og som nu kom til at klinge efter den oprindelige hensigt. Else Margrethe Gardellis sjældne timbre i stemmens meljemleje, hendes vokale smidighed og brillans og nydelige sceniske udstråling var så overbevisende at teatret besluttede at opføre Rossinis Askepot med Else Margrethe Gardelli i titelpartiet som er så krævende at man ikke tidligere havde kunnet besætte det. Premieren fandt sted i efteråret 1958 og blev for Else Margrethe Gardelli den største triumf i hendes korte liv. Selv følte hun Askepot som sit livs rolle. "Det ramte noget i mig" som hun selv udtrykte det.

Af betydning for hendes indstilling til den italienske operastil blev også hendes bekendtskab og senere ægteskab med den italienske kapelmester Lamberto Gardelli som især i årene 1955-61 var en hyppig gæst på Det kgl. teater, i Danmarks radio og ved Den jydske opera m.m. Else Margrethe Gardelli optrådte også lejlighedsvis uden for Det kgl. teater, bl.a. som hyrden i Tannhäuser i Bayreuth på foranledning af Wieland Wagner der havde hørt hende under sin gæsteinstruktion på Det kgl. teater, og på det historiske Drottningholmsteater ved Stockholm i hovedpartiet i Mozarts opera La finta semplice. Blandt hendes mange øvrige partier kan nævnes titelpartiet i Dido og Æneas, Fidalma i Det hemmelige ægteskab m.fl., både i det klassiske og moderne repertoire.

Else Margrethe Gardelli var en overordentlig flittig og målbevidst kunstnerinde, også påskønnet som koncertsangerinde landet over samt i radio og TV. Hun modtog Elisabeth Dons' mindelegat 1963 og Tagea Brandts legat 1968.

Familie

Else Margrethe Gardelli blev født i Odense (Skt. Knud), død i København, begravet i Næsby, Fyn.

Forældre: arbejdsmand Jeppe Johannes Jeppesen (1898-1961) og Mary Petra Jensen (født 1899). Gift 1957 i Ejby med kapelmester Lamberto Gardelli, født 8.11.1915 i Venezia. Ægteskabet opløst 1962.

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Else Margrethe Gardelli i BT 27.9.1956. Interview i Politiken 9.10.s.å. – Berl. aften 24.9.1954. Torben Meyer sst. 21.1.1956. Rob. Nauri Politiken 28.2.1971.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig