Emil Terkelsen, Emil Didus Friis Terkelsen, 25.4.1885-4.7.1967, generaldirektør. Født i Esbjerg (Jerne sg.), død i Gentofte, urne i Kbh. (Vestre). Efter at have taget præliminæreksamen fik T. 1901 ansættelse ved statsbanerne som trafikelev på Borris station og fik sin faguddannelse på en række jyske og fynske stationer, tog eksamen fra jernbaneskolen og blev 1910 trafikassistent i Odense. 1917 blev han forflyttet til distriktschefens kontor i Kbh., og dermed nåede han et vendepunkt i sit liv som jernbanemand idet han, der kort forinden var valgt til redaktør af jernbaneforeningens medlemsblad Vor Stand (1916–20), 1919 på foreningens forslag blev indvalgt i en administrativ kommission der omorganiserede jernbaneetatens instruktions- og undervisningsstof; tillige var han lærer på jernbaneskolen (1921–31). Administrationen blev gennem denne hans virksomhed opmærksom på at her havde man en mand fra geleddet som lagde en betydelig faglig indsigt og stor arbejdsevne for dagen, og han blev da forflyttet til generaldirektoratet og 1920 udnævnt til trafikkontrollør af 1. grad og 1926 til fuldmægtig. Fra 1923 var han redaktør af Dansk Jernbaneblad, hvilken post han fratrådte da han 1931 blev kontorchef i generaldirektoratet. Som kommissionsmedlem deltog T. i den undersøgelse af statsbanesidelinjernes rentabilitet som konkurrencen fra automobilerne medførte, og som førte til love om nedlæggelse af flere baner, bl.a. den midtsjællandske jernbane. 1933 blev T. udnævnt til chef for personale- og regnskabsafdelingen, og i denne egenskab forberedte og gennemførte han en nyordning af statsbanernes regnskabsvæsen samt den omorganisation af og lovgivning om statsbanepersonalets sygekasse som den sociale lovgivning gav anledning til. Endvidere var han medlem af den store trafikkommission som i perioden 1936–39 forberedte en lovgivning om jernbanernes og landevejstrafikkens indbyrdes forhold der dog ikke blev gennemført. T. fik 1937 overdraget stillingen som chef for trafik- og personaleafdelingen. Han var 1939–42 medlem af det af regeringen nedsatte udvalg der forberedte loven af 1942 om statens overtagelse af Odense-Svendborg jernbane, og blev efter lovens vedtagelse statsbanernes repræsentant i denne banes bestyrelse indtil overtagelsen.

Ved P. Knutzens pludselige afgang 1945 blev T. konstitueret i stillingen som generaldirektør, og 1948 blev han udnævnt som afløseren og blev dermed den første generaldirektør der havde tjent sig helt op fra elev. T. var 1955–60 kommitteret i Dampskibsselskabet Øresunds danske afdeling, 1945–50 medlem aflønnings- og 1946–48 af beskæftigelscsrådet. Under ham skete den store modernisering af trækkraften, og forberedelserne blev gjort til fugleflugtlinjens gennemførelse.

Familie

Forældre: trafikassistent i Esbjerg, senere stationsforstander i Borris Peder T. (1852–95) og Mette Cathrine Pedersen Friis (1848–1928). Gift 18.8.1910 i Fredericia med Sigrid Julie Dalgas, født 1.9.1884 i Kbh. (Johs.), død 9.5.1958 i Gentofte, d. af skibsfører ved statsbanerne Carlo Eduard D. (1849–1916) og Julie Antoinette Christine Melbye (1858–1940).

Udnævnelser

R. 1933. DM. 1936. K2. 1942.

Ikonografi

Tegn. 1945. Tegn. af Otto Christensen 1948, 1951 og 1960 (Fr.borg). Mal. af A. Tørsleff udst. 1957. Foto.

Bibliografi

Interviews i Berl tid. 30.4.1941 og Politiken s.d. samt Berl. aften 20.4.1945. E. T. sst. 18.8.1950 og i Politiken 4.1.1953. – A. O[hmeyer] i Dansk jernbanebl. 30.4.1941. Vor stand 1.5. s.å. Ernst Schwencke i Berl. tid. 25.4.1965; sst. 6.7.1967. – Levnedsberetning i ordenskapitlet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig