Hans Øllgaard, 10.10.1911-29.9.1969, maler. Født i Kbh, død i Kbh. (Helligånds), begravet Hornbæk ny kgd. Ø. var tidligt klar over at han ville være maler. Allerede efter realeksamen 1929 begyndte han sine studier, men da han var for ung til at komme på kunstakademiet blev han privatelev hos Aksel Jørgensen der da også blev hans professor på akademiet hvor han begyndte 1933. Selv om Ø. havde stort udbytte af undervisningen og angiveligt især lærte at se blev han ikke en af de mange der trofast videreførte lærdommen fra professoren. Ø. løsrev sig hurtigt og søgte forbindelse med nogle af de første abstrakte danske kunstnere, Ejler Bille, Vilhelm Bjerke Petersen og Richard Mortensen. Sammen med dem startede han gruppen Linien og deltog i dens første udstilling jan. 1934 samt i de efterfølgende. 1937 rejste Ø. sammen med Bille og Mortensen til Paris for at indbyde nogle af de store udenlandske kunstnere til at deltage i en af Liniens udstillinger. Og det lykkedes, ikke mindst takket være Ø.s indsats, at få Max Ernst, Jean Arp, Vasilij Kandinskij, Paul Klee, Jean Miro, Piet Mondrian og Yves Tanguy til at bidrage. Under pariseropholdet var Ø. tillige med til at erhverve Max Ernsts store maleri Bonjour Satanas 1929 så det er også hans fortjeneste at billedet i dag befinder sig i en dansk samling (Nordjyllands kunstmuseum). – Mange af Ø.s abstrakte billeder fra 1930erne leder tankerne hen på botaniske motiver. Stiliserede organiske former er anbragt på billedfladen med stor fornemmelse for den dekorative effekt. Men hans første abstrakte periode kom ikke til at vare så længe. I midten af 40erne begyndte han at interessere sig for en realistisk gengivelse af virkeligheden. Igennem en lang årrække arbejdede han hver sommer på Bornholm og nu var det slagtebilleder, skov- og natbilleder, menneskefigurer i landskab og interiør han malede. Men abstraktionen har sat sig spor i hans kunst, hans realisme er let stiliseret, og ved figurernes hjælp betoner han det levende og bevægede i billedkompositionen.

Efter tiden med Linien begyndte Ø. at udstille på Corner & Høstudstillingen som han blev medlem af 1940. Herefter deltog han i en lang række udstillinger herhjemme og i udlandet. 1950 blev han medlem af kunstnersammenslutningen Den frie, og i dens udstillinger deltog han trofast til sin død. Det er da også på Den frie man kan følge hvordan han i 60erne vender tilbage til abstraktionen. De sene billeder fra Ø.s hånd er kraftfulde abstraktioner, og de repræsenterer en original indsats i dansk kunst. Skarptskårne, energiske former der gerne afbilder sammenstødet mellem fx hårdt og blødt, rundt og spidst fylder hans billedflader. Kompositionen er præget af noget dramatisk, men også af noget dekorativt-ornamentalt. Disse sene billeder er tit baseret på sanseoplevelser, og de er ganske særprægede og fremmedartede i koloritten som er domineret af kraftige gule og lysende blå farver med voldsomme accenter i rødt, grønt og violet. Ø. er repræsenteret i mange museer og samlinger, bl.a. solgte han allerede 1934 til samleren Elise Johansen. En udsmykning bestående af collager findes i Stubbekøbing rådhus. En mindeudstilling blev 1970 vist i Roskilde bibliotek og Gladsakse teaterfoyer.

Familie

Forældre: overretssagfører Knud Ø. (1879-1934) og Ingeborg Drechsel (1884-1972). Gift 17.9.1943 i Søllerød med Lili Kolte Sørensen, født 19.9.1913 i Søllerød, d. af værkmester Oskar Alexander S. (1881-1958) og Margrethe Kirstine Rathje Kolte (1886-1963).

Ikonografi

Mal. af Harald Leth. Foto.

Bibliografi

Pierre Lübecker i Den Frie udstillings kat. 1950.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig