Henning Holck-Larsen

Artikelstart

Henning Holck-Larsen, Henning Irgens Holck-Larsen, 4.7.1907-27.7.2003, civilingeniør, industridrivende. Henning Holck-Larsen blev student 1925 fra Metropolitanskolen og tog 1930 polyteknisk eksamen som kemiingeniør. S.å. blev han ansat i F. L. Smidth og arbejdede først i Danmark og senere i Estland, Iran, Irak, Palæstina og på Madagaskar. 1938 blev han udsendt til Bombay af Industrirådet som eksportstipendiat som repræsentant for firmaer inden for maskinbranchen, og kontakten med disse bevaredes gennem årene. 1938 stiftede han i Bombay sammen med Søren Toubro handelsfirmaet Larsen & Toubro Ltd. Firmaet, der i begyndelsen særlig beskæftigede sig med import af landbrugsmaskiner, begyndte under beskedne forhold i lokaler i Svenska Tandstikaktiebolagets bygning i Bombay. Efter krigsudbruddet 1939 umuliggjordes importforretningen. Firmaet fik imidlertid af admiralitetet overdraget arbejdet med at indrette reparationsværksteder for handelsflådens skibe og forsyne dem med afmagnetiseringsordninger. Efter krigen solgte admiralitetet materiellet fra værkstederne til L. & T. Ltd. som igen startede sin tidligere virksomhed 1946. I de følgende år oprettedes flere andre firmaer, bl.a. Engineering construction Corporation, det entreprenørfirma der 1978 byggede lufthavnen i Abu Dhabi. Firmaet arbejdede også med bygning af cementfabrikker og elværker, både traditionelle kul- eller oliefyrede og atomkraftværker, og byggede 1978 den nye børsbygning i Bombay.

Henning Holck-Larsen samarbejdede også med NcNeil Corporation of Ohio der fx fabrikerer maskiner til fremstilling af bildæk. Endvidere samarbejdede man med Maskinfabrikken Utkal der laver værktøjsmaskiner, med Caterpillor Tractors, og med det franske Poclain der laver grej til olieboring. 1960 grundlagde Henning Holck-Larsen industricentret Powai ved Bombay hvor firmaet har en meget stor produktion af fx jordarbejdsmateriel, af maskiner til kunstgødningsfabrikker bl.a. til Kina, af mejeri- og bryggerimaskiner og meget mere.

Henning Holck-Larsens firmaer har til stadighed interesseret sig for ny og vanskelig teknologisk udvikling og forbedring af udenlandske produkter. Dette medvirkede til at L. & T. Ltd. gennem årene udviklede sig til at blive et af de største og hurtigst voksende ingeniørfirmaer i Indien. Det har i ikke ringe grad bidraget til at forvandle Indien fra underudviklet landbrugsland til et land man må regne med i en verden af kompliceret teknologi. Henning Holck-Larsen trak sig tilbage som leder af alle sine firmaer 1980. Fra 1989 vendte han tilbage som chairman emeritus for L. & T. Ltd.

Af Henning Holck-Larsens mange tillidsposter kan nævnes hans medlemskab af bestyrelsen for entreprenørfirmaet Saabye & Lerche (som han i en periode var indehaver af), Danfoss, New Delhi, 1943–45 var han hon. secretary for executivkomiteen for the Association of free Danes i Indien, og 1972-80 var han dansk generalkonsul i Bombay.

På prins Bernhards initiativ grundlagde Henning Holck-Larsen 1961, sammen med 1000 andre fra hele verden, World Wild Life Trust og blev formand for den indiske sektion. 1976 fik Henning Holck-Larsen som den første industridrivende i Indien tildelt Ramon Magsaysayprisen (Østens Nobelpris) for "sin medvirken ved Indiens tekniske udvikling, således at industrialiseringen altid skete under hensyntagen til menneskets trivsel". 1980 tildeltes han Sir Jehangir Gandhy-guldmedalje.

Familie

Henning Holck-Larsen blev født i København. og døde i Mumbai i Indien.

Forældre: senere stationsforstander Ludvig Holger Christian Larsen (1869–1940) og Ida Christine Cecilie Jørgensen (født 1872). Gift 4.5.1939 i Bombay med Karen Speyer, født 31.3.1900 i Århus (Domsg.), død 20.6.1984 i Gentofte, d. af arbejdsmand Niels Sørensen og Ane Erikke Katrine Sørensen; adopt. 5.6.1900 af cand.jur. Ivar Christian Speyer (1863–1947) og Elisabeth Speyer (1870–1936).

Udnævnelser

R. 1961. R.1 1977. K.

Ikonografi

Buste af Knud Nellemose, 1979 (L. & T.s hovedsæde, Bombay). Foto.

Bibliografi

Interview i Business India. The mag. of the corp. world, Bombay 21.8.1978 20.

Kommentarer

Din kommentar publiceres her. Redaktionen svarer, når den kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig