J. Chr. Sørensen, Jens Christian Jørgen Sørensen, 6.3.1911-18.3.1985, litograf. J. Chr. Sørensen kom som fjortenårig i lære i Chr. Olsens litografiske anstalt Aros i Århus og tog hurtigt efter at være blevet svend til udlandet for at videreuddanne sig. 1930 gik han nogle måneder på Graphische Hochschule i Berlin og arbejdede derefter halvandet år i Belgien hos Em Roose i Hasselt. 1933–35 opholdt han sig i Frankrig og havde i Paris arbejde hos et førende litografisk firma, Fernand Mourlot, ligesom han i en længere periode var ansat i Imprimerie Bouquet i Auch. Han fik kontakt med en række fremtrædende grafikere og blev fortrolig med den arbejdsform der siden har præget hele hans virksomhed, det nære samarbejde mellem kunstner og håndværker. 1939 begyndte J. Chr. Sørensen selvstændig litografisk virksomhed i København; 1947 omdannedes firmaet til aktieselskab med J. Chr. Sørensen som teknisk direktør og flyttedes til egen bygning i Hvidovre. Ved siden af de merkantile opgaver fik J. Chr. Sørensen mulighed for at dyrke bl.a. det kunstneriske farvelitografi, og hans to første udstillinger i hhv. Kunstforeningen i København, 1951, og Thorvaldsens museum, 1952, viste hans formåen på en overbevisende måde.

Et udslag af hans kunstneriske ildhu var det også, at J. Chr. Sørensen 1967 i København åbnede Galerie Centre Graphique der hurtigt blev et samlingssted for tidens grafikere. 1970, samtidig med at han opgav stillingen som direktør, flyttede J. Chr. Sørensen til Hjørring og etablerede her et grafisk værksted af ganske særegen natur. Til værkstedet der bedre kan karakteriseres som en institution er knyttet bl.a. udstillingslokaler og gæsteboliger, så kunstnere i længere eller kortere perioder kan arbejde sammen med J. Chr. Sørensen. Hele virksomheden og det miljø der er skabt omkring den baseres på J. Chr. Sørensens faste overbevisning, at litografier og andre grafiske arbejder kun kan opnå høj kvalitet såfremt kunstnere på nært hold deltager i de tekniske processer. J. Chr. Sørensen ser det derfor som sin vigtigste opgave at yde den bedst mulige håndværksmæssige støtte til kunstnerne ved mangfoldiggørelse af deres visioner, og utrætteligt har han gennem årene inspireret og bistået en lang række ældre og yngre, danske og udenlandske grafiske kunstnere der har nydt godt af hans tekniske kunnen, artistiske sans og intensive forståelse af kunstnerens arbejde, parret med strenge krav til fagets etik.

Fra J. Chr. Sørensens værksted er i årenes løb udgået en lang række fremragende originallitografier og andre grafiske arbejder, enten i bogform som Axel Salto: Den spirende Stil, 1949 eller som mapper med en enkelt kunstners værker eller som enkeltblade, alt i meget små oplag. Af de kunstnere J. Chr. Sørensen i tidens løb har samarbejdet med kan nævnes Asger Jorn, Axel Salto, Jens Søndergaard, William Scharff, Richard Mortensen, Carl-Henning Pedersen, Egill Jacobsen, Henry Heerup, Aksel Jørgensen, Johs. Hofmeister og Arne L. Hansen. Af udlændinge kan nævnes Alf Rolfsen, Paul René Gauguin, Jean Dewasne, Maurice Vlaminck, Jean Deyrolle og Bruno Cassinari. Også med bogtrykkere og bogtilrettelæggere som Viggo Naae og Henry Thejls har J. Chr. Sørensen haft et frugtbart samarbejde. Blandt de mange litografer der er blevet udlært i J. Chr. Sørensens værksted kan nævnes Peter Bramsen, der i Paris har videreført Auguste Clot's bekendte værksted. J. Chr. Sørensen har foruden de allerede nævnte udstillinger udstillet i Galerie Denise René i Paris 1953, Århus permanente udstilling, 1957, Nordjyllands kunstmuseum 1981 og Nikolaj kirke i København samme år.

J. Chr. Sørensens indsats har haft betydning også for det nordjyske kunstliv og har opnået europæisk berømmelse. Han har modtaget bl.a. admiral Carl Hammerichs mindelegat og Academia Flandriensis' æresdiplom.

Familie

J. Chr. Sørensen blev født i Vejle. Forældre: Dagmar Rasmussen (død 1959). Gift 16.10.1938 med Elise Eleonora Bøegh, født 13.1.1917, d. af værkfører Peter Bøegh og Julia Malin (død 1969).

Ikonografi

Tegn. af Svend Engelund. Foto.

Bibliografi

Pierre Lübecker i Katalog over udstill., Kunstforen., 1951. J. Chr. Sørensen. Tre essays, ved Axel Salto, Tage la Cour og Pola Gauguin, 1951. Steen Hinrichsen i De grafiske fag, 1952 28f. Sst. 1976 270–74 (interview). Virtus Schade i Kunst XVII, 1970–71 14–16.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig