Rasmus Naver, Rasmus Peder Pedersen Naver, 12.6.1894-16.8.1976, forlagsboghandler. Født i Nørre Alslev, død i Kbh., begravet Tibirke kgd. Efter endt skolegang kom N. 1910 i boghandlerlære i Thierrys Boghandel i Nakskov hvor han udstod sin læretid, hvorefter han fik stilling som medhjælper hos Kristian F. Møller i Århus, i hvilket firma han var beskæftiget indtil han 1918 fik ansættelse som fuldmægtig hos Steen Hasselbalchs Forlag. Her forblev han imidlertid kun ét år, da han allerede 1919 blev leder af Gyldendals sortimentsboghandel i Købmagergade. Der kan næppe være tvivl om, at hans tid her har været af stor betydning for hans fremtid. Dels som forlægger, dels som central figur i det kbh.ske bohemeliv hvor digtere som Tom Kristensen,Kai Friis Møller, Johannes Weltzer, Otto Gelsted, Hans Hartvig Seedorff Pedersen og Emil Bønnelycke m.fl. var dominerende. Mange fandt vej til den høje stue hvor digterne og kunderne flokkedes om den populære og gemytlige falstring. Da Gyldendal nedlagde sin sortimentsboghandel rejste N. 1923 til USA hvor han var beskæftiget i boglader, bl.a. i Pasadena, San Francisco og New York, indtil han 1927 vendte hjem, og med sine gode forbindelser og sit vindende væsen kom han hurtigt atter ind i de dominerende kunstnerkredse hvor han blev en virksom udstillingsarrangør og pressesekretær for de kunstnersammenslutninger der stiftedes i slutningen af tyverne. 1928 valgtes han til sekretær for Grønningen og ledede sammenslutningens årlige udstillinger til 1958 hvor han nedlagde sit hverv og valgtes til sammenslutningens æresmedlem. Den årlige fernisering var intet mindre end en københavnerbegivenhed, og N. har med sine gode forbindelser til pressen og indflydelsesrige kredse formået at fastslå Grønningens stilling som den førende i samtidens kunstnerliv. – Allerede 1931 havde N. etableret sig som forlægger med domicil i P. Haases ejendom i Løvstræde, og ikke underligt at hans nystartede forlag specialiserede sig i udgivelser af kunstbøger. Serien Vor Tids Kunst, der talte 65 numre inden den blev overtaget af Gyldendal, var intet mindre end en bedrift. Men også store og vægtige kunstnermonografier som Poul Uttenreitters bog om Olaf Rude og Sophus Danneskjold-Samsøes bog om Kristian Zahrtmann udkom på hans forlag der helt var præget af N.s interesse og kærlighed til billedkunsten. Som et kuriosum kan nævnes at Tove Ditlevsen debuterede med digtsamlingen Pigesind hos N. Skønlitteraturen dukkede kun lejlighedsvis op på N.s forlag, dog havde han stor glæde af Finn Søeborgs humoristiske romaner, som flere forlag havde refuseret før de udkom hos ham. En specialitet – men sikkert typisk for forlæggerens naturel – var de muntre julepublikationer der hvert år udkom hos N. Kasket Karl og bøger af Den Gyldenblonde og Herluf Jensenius var årligt tilbagevendende begivenheder. Han betegnede dem selv som bagateller, men de hørte til i hans profil som forlægger. Personlig var N. en munter selskabsmand og yderst populær i alle de kredse som han kom i berøring med. Han rejste gerne ud i Europa hvert år og tilbragte mange timer på museer og kunstudstillinger. Men selv om han med årene var blevet en kendt og afholdt københavner, aflagde han aldrig det tonefald der så umiskendeligt røbede at han var falstring.

Familie

Forældre: gårdejer Peter N. (1857-1919) og Maren West (1862-1949). Gift 1.9.1929 i Kbh. (St. Thomas k.) med fuldmægtig Christine Paula Claudia Oehlerich Petersen, født 9.9.1900 i Kbh., død 12.5.1953 sst., d. af bogtrykker Thorvald P. (1872-1920) og musiklærer Ane-Margrethe Oehlerich (1867-1938). – Far til Kim N.

Udnævnelser

R. 1955.

Ikonografi

Akvarel af Carl Jensen udst. 1931, tegn. af Birger Lundquist udst. 1971. Foto.

Bibliografi

Lest og fast om R. N.s liv og levned fortalt af ham selv til Ernst Mentze, 1971. – Levnedsberetning i ordenskapitlet.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig