Svend-Ove Møller, 26.4.1903-16.4.1949, komponist, organist. Født i Kbh. (Matth.), død i Viborg, begravet på Frbg. (Søndermarks kgd.). M. begyndte som ganske ung at tage musikundervisning, i violin hos Thorvald Nielsen, i orgel og teori hos Thomas Laub, P.S. Rung-Keller og Valdemar Hansen, de to sidstnævnte organister ved Vor Frelsers kirke som M. betragtede som en idealkirke, men hvori han senere i livet kun enkelte gange kom til at gæsteoptræde. Han tog organisteksamen på Det kgl. danske musikkonservatorium 1922 og blev to år senere, kun 21 år gammel, ansat som organist ved Skt. Jakoci kirke i Varde, hvor han virkede fra 1924 til 1933 da han forflyttedes til Nykøbing kirke på Falster. Her tog han levende del i byens musikliv, stiftede et kammerorkester og foranstaltede regelmæssige kirkekoncerter. Under dette ophold var M. så heldig at finde og identificere en række af Buxtehudes forsvundne værker for cembalo. For M. var det nok en skuffelse at han ikke selv kom til at udgive dette sensationelle fund. Udgivelsen blev overdraget domorganist Emilius Bangert, Roskilde. Men om fundet og dets betydning har M. selv skrevet i Medlemsblad for Dansk Organist- og Kantorsamfund 1941 nr. 3. Organiststillingen i Nykøbing kunne imidlertid ikke tilfredsstille M., bl.a. på grund af orglets dårlige kvalitet. Han var nu en højt anset orgelspiller og fuldt kvalificeret til domorganistembedet i Viborg som han fik i 1947, og som svarede til hans kunstneriske format, ikke mindst på grund af et tilfredsstillende orgel. Alt kunne således tyde på en række gode år for den meget sensible M. Han gik ind i det folkemusikalske arbejde, holdt talrige koncerter landet over og komponerede flittigt. Men hans tid i Viborg blev kun kort. 1948 blev han angrebet af en rheumatisk infektion, og efter fire måneders sygeleje døde han, kun 45 år gammel. Viborgtiden var iøvrigt ikke uden besværligheder. Menighedsrådet forbød ham at øve sig i kirken når der var turistbesøg, så han måtte foretage sine øvelser kl. 6.30 om morgenen. Han var desuden utilfreds med sin bolig der ikke skaffede ham de omgivelser han havde brug for under sit arbejde. Alligevel blev de to år i Viborg frugtbare. Hans orgelspil var fremragende og han var tillige en glimrende improvisator. Hans kompositioner var i stadig udvikling mod en personlig og meget udtryksfuld stil, nyskabt med rødderne i gregoriansk musik, men ofte af et polyfont tilsnit i kirketonal stil der desuden viste hans opmærksomhed over for sin samtids musik. M.s kompositioner er kun delvis udgivet, deriblandt orgelværkerne 7 koralvariationer opus 5, toccataen Pensée opus 8, flere mindre stykker (opus 4, 27, 32 og 53) samt hans måske betydeligste store Orgel-Te Deum opus 56. Desuden nogle klaverstykker opus 15, Pastorale for violin og klaver opus 20, viser og sange opus 12 og 18, motetter opus 28, folkevisekantate opus 41, påskekantater opus 31 og 40. Ved M.s død var tre fjerdedele af hans kompositioner spredt for alle vinde efter ukontrollerede udlån, men M.s datter Agnete og hendes mand, bratschisten Per Buch opsporede og samlede talrige ukendte og unummererede kompositioner som derefter blev affotograferet på Statsbiblioteket i Århus.

Familie

Forældre: bygmester Rasmus Christensen M. (1874-1954) og Bodil Kirstine Frederiksen (1875-1958). Gift 17.5.1932 i Nørre Åby med sygeplejerske Inger Louise Tauber, født 9.6.1901 i Nørre Åby, Vinds hrd., død 8.6.1975 i Horsens, d. af dyrlæge Peter August T. (1872-1950) og musikpædagog Mary Ottilia Jensen (1871-1943).

Ikonografi

Foto.

Bibliografi

Interview i Pro cantu, 1943 112f. – Jens Bjerre i Levende musik, 1944 275. Georg Fjelrad i Dansk sang 1, 1949 nr. 2 4-6. Vald. Hansen i Medlemsbl. for da. organist- og kantorsamf., s.å. 28f. P. S. Rung-Keller i Dansk musik t., s.å. 113. Georg Andresen i Århus stiftstid. 17.1.1965.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig