Erik Raadal, Erik Kristoffer Raadal, 18.6.1905-13.1.1941, maler. Født i Horn ved Silkeborg, død i Silkeborg, begravet i Gjern. Efter at have taget realeksamen stod R. i malerlære og blev svend 1926. På Århus og Silkeborg tekniske skoler forberedtes han til kunstakademiet hvis fire malerklasser han gennemgik 1927–31 under Ejnar Nielsen og Sigurd Wandel. 1932 var han i Sverige og Lapland, 1934 på rejse i Sydeuropa sammen med bl.a. Karl Bovin og Ernst Syberg med støtte af J. R. Lunds fond. I begyndelsen gav R. sig en del af med karikaturtegning, leverede bidrag til Svikmøllen 1927 og derefter til Blæksprutten indtil 1933, men denne interesse faldt bort efterhånden som han kom ind på maleriet. Han debuterede på Charlottenborg forårsudstilling 1929 med En Haandvcerker ved sit Arbejde der vandt præmie i Neuhausens konkurs s.å. og udstillede her 1931–32. Tillige deltog han i Kunstnernes efterårsudstilling 1929–30, 1932–34 (1932 endog som særlig indbudt med fyldig repræsentation), men for størstedelen er hans produktion kommet frem på Corner-udstillingen 1932–35 hvor kammeratskabet med sammenslutningens øvrige malere fik stor betydning og på Corner- og Høstudstillingen siden 1936. R. holdt sig udelukkende til Gern i Jylland og nærliggende strøg som også havde fængslet Ejnar Nielsen. Man lagde hurtigt mærke til hans midtjyske landskaber – fattige egne, uanselige motiver, set med friske øjne og ikke tidligere skildrede i dansk maleri på den måde (Cirkus i Byen, 1932; privateje, Dammen i Gern, 1935; Århus kunstmuseum). Man fandt heri en art ny realisme hos en opvoksende generation, og den havde hos ham en udpræget jysk undertone som heller ikke er almindelig. Derpå fulgte billeder hvori R., under det koloristisk betonede farvesyn der hører til generationen tog sig af den typiske, ordinære stationsby og dens ejendommelige øde stemninger (Efter Regnbygen, 1940; privateje). De indeholdt meget af et karakterstudium og var gjort med den kærlighed til stedet og tingene som betinger den sympatiske forståelse. Visse træk i R.s opfattelse af landskabet og i hans behandling af dets rum og flader viser tilbage til de.billeder hans lærer Ejnar Nielsen malede i 90erne. Det sås ikke straks, men det kom tydeligt frem på hans udstilling hos Arnbak marts 1939. Den blev hans gennembrud, viste hans opfattelse vokset og sat op både ved billedernes format og i monumental holdning. Han stod her som en moden kunstner med fuldt afklaret formsprog og med sikkert herredømme over mål og midler. – Akademiet tildelte R. Carlsons præmie 1938 for Firetoget (1937, Kolding museum). Malerier af ham kan ses på Statens museum samt i Maribo, Vejen, Århus og Randers. At R. var en af sin tids mest lovende malerbegavelser var klart og føltes stærkt ved hans død kun 35 år gammel.

Familie

Forældre: læge Andreas Johannes R. (1869–1947; navneforandring 1903 fra Jakobsen) og Louise Frederikke Falcon (1876–1964; navneforandring 1904 fra Rasmussen). Gift 27.1.1940 i Kbh. (b.v.) med tegner Ellen Toustrup Madsen, født 5.2.1910 i Bedsted (gift 1. gang 1934 med arkitekt Johannes Koldborg, født 1905), død 27.1.1991, d. af malermester Lars Peter M. (1878-1959) og Ane Kirstine Marie Toustrup (1878-1952).

Ikonografi

Tegn. af Poul H. Jensen, 1925. Afbildet på mal. af S. Hjort Nielsen, 1930. Malede selvportr. 1931 og 1932; Tegn. af Ellen Toustrup Madsen, 1940, mal. af samme udst. 1942. Foto.

Bibliografi

Kat. for mindeudstill., Kunstforen., med indledn. af Sig. Schultz, 1941. – E. R., et udv. af billeder m. indledende tekst af Lars Rostrup Bøyesen, 1942 = Vor tids kunst XXXIV. -Jan Zibrandtsen: Moderne da. maleri, 1948 (2. udg. 1967). Corner-bogen, red. Jan Garff og Olaf Lambaa, 1973.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig