Elise Konstantin-Hansen, ved dåben Elise Constantin-Hansen, 4.5.1858-25.2.1946, maler. Født på Frbg. (Frels.), død i Ågård ved Kolding, begravet sst. K.-H. undervistes af sin far og 1879–80 i Sorø af Christen Dalsgaard. En tid var hun desuden elev af L. Tuxen og gik okt. 1888-jan. 1889 på akademiets modelskole. 1886 studerede hun i Paris, rejste 1891 med akademistipendium til Italien (ophold i Rom og Firenze) og 1894–95 ligeledes med stipendium sammen med Niels Skovgaard og hans hustru til Italien og Grækenland. Allerede 1882 var hun begyndt at udstille på Charlottenborg (Før Skoletid. En lille Pige som børster Støvler), og 1885 fik hun den Neuhausenske præmie for Drenge udenfor en Grønthandel. 1893 gik hun imidlertid over til Den frie udstilling hvor hun med enkelte års mellemrum udstillede til 1928. Hun repræsenteredes i udlandet ved udstillingerne i Paris 1889, Chicago 1893 og på den danske udstilling i kunstindustrimuseet i Berlin 1910–11 og hjemme udstillede hun i Dansk Kunsthandel 1917 og på Kvindelige kunstneres retrospektive udstilling 1920. – Som sin far havde K.-H. udpræget dekorative evner, og allerede tidligt begyndte hun at tegne mønstre for søsteren Christianes og Johanne Bindesbølls broderiforretning, i begyndelsen af 80'erne ligesom Th. Bindesbøll overvejende i pompejansk stil. Omkring midten af 80'erne kom hun imidlertid ind på at arbejde med keramik i Utterslev sammen med Bindesbøll, brødrene Skovgaard o. fl., og ved gensidig påvirkning mellem disse kunstnere opstod nu en mere frigjort og personlig stil, en art dekorativ naturalisme som K.-H. var med til at skabe, og hvorved hun efter Joakim Skovgaards udsagn med sine tangornamenter skal have bidraget til at inspirere Bindesbøll. Hun arbejdede under stærk indflydelse af japansk kunst, og i sin ornamentik anvendte hun navnlig fugle, smådyr og planter. Hendes keramiske virksomhed kom ikke til at strække sig over nogen længere periode, men den betegner afgjort højdepunkter inden for hendes kunst. Blandt de bedste arbejder kan nævnes en tallerken med søstjernemotiv, et glaseret relief med strandskader, de kraftige og karakterfuldt udformede skåle med gribbe samt den fint modellerede gruppe med musene på græskarret. Som maler begyndte hun med et naturalistisk genremaleri, men slog snart over i en rent dekorativ stil og fandt særlig motiver under sine hyppige besøg på Venø. Hun malede særlig strandfugle, og i sine strandmotiver med måger var hun med sin dekorative opfattelse og let stiliserede tegning beslægtet med den svenske maler Bruno Liljefors.

K.-H. var opvokset i grundtvigske kredse, og 1899, da Valdemar Brücker stiftede sin folkehøjskole i Ågård, knyttedes hun til den og underviste her i tegning og kunsthistorie indtil 1916. Fra 1907 var hun desuden kunstanmelder ved Højskolebladet og har også til andre tidsskrifter skrevet om kunst. 1937 udgav hun Samliv med dansk Kunst.

Familie

Forældre: maler Constantin Hansen (1804–80) og Magdalene B. Købke (1825–98). Navneforandring 10.10.1908. Ugift.

Ikonografi

Afbildet som barn på mal. af Constantin Hansen 1859, to 1860 (det ene Hirschsprung), 1861, 1867, 1871, 1872 og tegn. s.å. samt på mal. af E. Bech, 1864. Akvarel af Susette Holten ca. 1888, mal. af samme 1897. Afbildet på mal. af E. Zeuthen, 1936. Foto.

Bibliografi

E. K.-H.: Malerier og tegn., m. indledn. af Olivia Holm Møller, 1938. – E. K.-H.: Minder og oplevelser, 1929. Samme: Små kapitler af et langt liv, 1935 (4.udg. 1964). – Karl Madsen i Tidsskr. for kunstindustri, 1888 148f. Suzette C. Holten i Højskolebl., 1928 1629–36. Erik Lassen i Johs. Andersen og Viggo Sten Møller: Keramik, 1946 351f.

Kommentarer

Kommentarer til artiklen bliver synlige for alle. Undlad at skrive følsomme oplysninger, for eksempel sundhedsoplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer, når de kan.

Du skal være logget ind for at kommentere.

eller registrer dig